-

ewa-rembikowska : Wczoraj Warszawianka, dziś Kujawianka.

Człowiek istota stadna, czyli lans na zwierzakach w potrzebie...

Algorytm TikToka wrzucił wprost mi w oczy filmik, na którym jakaś dziewczyna opowiada o wspaniałej inicjatywie posła lewicy Łukasza Litewki. Ma nosić nazwę „zwierzogranie” a w założeniu być wydarzeniem stanowiącym odpowiednik WOŚP.

Cel zbiórki zostanie ogłoszony 14 lutego, zaś już w tej chwili do organizatorów zgłaszają się chętni wolontariusze (ok. 132 tysiące) oraz biznesy, które wyczuły tu jakiś nośny potencjał marketingowy.

Poczytałam sobie komentarze do tego filmu. Większość była zachwycona, wspaniałością inicjatywy oraz jej pomysłodawcy – młodego, dynamicznego, przystojnego posła Litewki.

  • On jeden dba o zwierzęta.
  • Litewka - jedyny który coś robi.

  • Ale super pomysł, brawo na pewno bym wspierała wspaniały pomysł, w końcu ktoś wziął życie zwierząt w swoje ręce, przecież te małe istoty są zależne od człowieka, dlatego popieram tę akcję.

  • Wchodzę w to z zamkniętymi oczami. w końcu ktoś mądry się znalazł i robi coś takiego to jest cudowne nareszcie ktoś pomoże dołożę się tak jak na WOŚP kocham zwierzęta .

Komentarzy jest ponad tysiąc i większość w tym samym stylu.

Abstrahując na razie od sensowności tego wydarzenia naszły mnie takie refleksje.

1/ Spora grupa społeczeństwa musi żyć w jakieś teflonowej bańce, skoro uważa że jedynie poseł Litewka dba o biedne zwierzaki w potrzebie i ma oczy mocno zamknięte na wszystkie organizacje lokalne, które działają wokół nich.

Na platformie fundrasingowej ratujemyzwierzaki.pl naliczyłam ponad 900 organizacji, które zamieszczają rozpaczliwe apele o wpłaty a najmniejszą popularności cieszą się zbiórki na kastrację. Na pewno takich organizacji jest więcej. Jest też sporo osób prywatnych, które pomagają z potrzeby serca i na miarę własnej kieszeni, choćby dokarmiając koty wolno żyjące.

2/ Dla wielu osób nie istnieją zjawiska, które nie mają oprawy medialnej, o których nie mówi celebryta, polityk, influencer, dziennikarz. Jak imprezę zorganizuje Litewka, to wrzucą do puszki 5 zł, ale wejść choćby na ratujmyzwierzaki.pl i znaleźć jakąś organizację do pomocy, to już za wielki wysiłek.

3/ Człowiek jest faktycznie chyba istotą stadną i kocha robić to co inni, razem z innymi i pod batutą lidera na zasadzie "Hejże dzieci hejże ha Hejże ha hejże ha Róbcie wszystko co i ja Co i ja". Wówczas czuje się spełniony i dowartościowany. Mówiąc krótko uwielbia zachowywać się jak owca, iść za baranem, którego pilnuje owczarek i owczarz.

4/ Ludzie kochają jeszcze pozorowane działania takie na zasadzie „żaby na aby aby a rak byle jak”, czyli wystarczy im, że dadzą upust swoim emocjom i uważają sprawę za odfajkowaną.

Przechodząc do meritum.

Nie wiem, jaki poseł Litewka ogłosi cel. Jeśli będzie to zbieranie środków na masową kastrację oraz działania propagandowe to będzie ok. Natomiast, jeśli ma to być pomoc dla schronisk, to nastąpi kolejne bicie piany i zarabianie na emocjach i histerii.

Co roku przybywa w Polsce 70-90 tysięcy nowych bezdomnych psów, które trafiają pod opiekę gmin a te przekazują je do schronisk.

Co roku każda gmina musi uchwalić program opieki na bezdomnymi zwierzętami. Koszty gmin w 2022 wyniosły prawie 278 mln złotych. W skład programu wchodzi opłata za schroniska, ryczałt dla weterynarza za gotowość do 24 godzinnej interwencji oraz najmniej to środki na kastrację, usypianie ślepych miotów, zdarzenia drogowe oraz karmę.

Schroniska, weterynaria oraz działalność medialnych organizacji stała się znakomitym petbiznesem.

„Na całym świecie przyjęte są zasadniczo 2 modele postępowania z bezdomnymi psami i kotami: albo są legalnie zabijane (nieskuteczne, niehumanitarne, ale szybkie i tanie), albo tworzone są mechanizmy prawne, które zapewniają im rzeczywistą ochronę, opiekę i ubezpłodnienie (skuteczne, humanitarne, ale drogie i wymagające edukacji społeczeństw). Natomiast Polacy po 1989 r. potrafili nowatorsko połączyć wady obu tych modeli w jedno. Jesteśmy rzekomo humanitarni i empatyczni, więc już nie zabijamy zwierząt z powodu ich bezdomności. My się nimi „opiekujemy” w obozach koncentracyjnych zwanych schroniskami. To generuje horrendalne koszty, ale i wielkie cierpienia. Jednak w Polsce taki model i podtrzymywanie nadpodaży zwierząt domowych opłaca się zbyt wielu grupom interesów – od hycli, przez schroniska, hodowców, aż po organizacje prozwierzęce. Przecież gdyby nie było potrzebujących zwierząt, nie byłoby pretekstu do wyciągania ręki po kolejne fundusze na swoją działalność".

https://najwazniejsze24.pl/co-roku-przybywa-w-polsce-70-90-tysiecy-nowych-bezdomnych-psow/

 

Na zakończenie nie zdziwię się, gdy za 5 lat poseł Litewka wystartuje do wyboru na Prezydenta RP i może nawet wygra a problem zwierząt w potrzebie będzie dalej nierozwiązany, choć orkiestra będzie przez te 5 lat dawać z siebie wszystko a lud głośno klaskać. Najważniejsze, aby był fun i zabawa.

 

 

 

 

 



tagi: dobroczynność  pomoc dla zwierząt 

ewa-rembikowska
1 lutego 2025 22:04
30     1048    9 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

KOSSOBOR @ewa-rembikowska
1 lutego 2025 23:40

Ewa, z instynktem stadnym co do dobroczynności okazjonalnej nie dasz rady... No i mają miłego wodza :)

Ja tu, wokoło, znam wiele osób, które biorą psy lub koty ze schronisk, z grup ratujących np. psy danej rasy. 

Skądinąd i moje charcice są uratowane; to były klasyczne psie nędze i trafiły do mnie - jedna z Pomocy chartom .pl, a druga ze skrzyknięcia się w necie borzojarzy. No i zadowalam się takim  - małym - ale jednak fajnym oglądem spraw. Rozumiem oczywiście Twoje generalne spojrzenie na problem.

Pozdrawiam serdecznie :)

zaloguj się by móc komentować

stachu @ewa-rembikowska
1 lutego 2025 23:50

Lewica chce, żeby psy traktować jak ludzi, a skończy się tym, że ludzi będą traktować jak psy.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @KOSSOBOR 1 lutego 2025 23:40
1 lutego 2025 23:50

Wiem, że nie dam rady, ale komentatorzy wkurzyli mnie na maksa.

Zresztą dotyczy to każdej sytuacji. Ludzie generalnie nie łączą kropek, za to podążają jak te owieczki za baranem, nie widząc przy tym owczarka. No i mamy Jagodno, Miasteczko Wilanów oraz nową praworządność.

Pozdrówka dla charcic.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stachu 1 lutego 2025 23:50
1 lutego 2025 23:52

Tak, fatycznie mamy do czynienia z procesem uczłowieczania psów i odczłowieczania ludzi. 

Najgorzej, że cierpią na tym najbardziej psy.

Z drugiej strony jestem ciekawa kariery posła zwierzoluba.

zaloguj się by móc komentować

stachu @ewa-rembikowska 1 lutego 2025 23:52
1 lutego 2025 23:58

Wielu ambicjonerów, cwaniaków i naiwnych się przyłączy, a wesprą ich producenci akcesoriów i karmy.

zaloguj się by móc komentować

MarekAd @ewa-rembikowska
2 lutego 2025 02:16

Litewka wymyślił prosty patent na siebie. Zaczął organizować i nagłaśniać różnego rodzaje akcje charytatywne. Zbiórka u niego goni zbiórkę, a on się tylko sympatycznie uśmiecha i zachęca. Przy tym jest młody i przystojny w przeciwieństwie do takiego Owsiaka, więc przyciąga rzesze  wpatrzonych w niego młodych Julek wraz z matkami i babkami :) Wszyscy kochają dobroczynność, zwierzątka i posła Litewkę. Można pogratulować mu pomysłowości. On będzie tylko zajmował się swoim zbieractwem i pnął się w górę. Jeśli rozegra to dobrze, to może przebić nawet samego Owsiaka i za jakiś czas startować na Prezydenta. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @MarekAd 2 lutego 2025 02:16
2 lutego 2025 08:43

Dokładnie, pytanie tylko, czy  barzuej zalęży mu na karierze politycznej, czy biznesowej.

Na razie chyba politycznej, bo mówiło się o nim jako jednym z  tegoroxznych kandydatów na prezydenta. Ale za 5 lat ma duże szanse. Warto przyglądać  się całej sytuacji oraz mechanizmom  ją kreujących.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska
2 lutego 2025 09:22

W  kazdym  badz  razie...

...  zapamietam  sobie  tego  ,,dobroczynnego  misia,,  !!!

 

Ale  moim  kandydatem  to  on  NIGDY  nie  bedzie,...  zeby  nie  wiem  jak  sie  staral,  bo  i  tak  -  po  prawdzie  -  aspiruje  do  SZAMBA.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ewa-rembikowska
2 lutego 2025 10:18

Człowiek jest stworzony tak, że z automatu dąży do bycia częścią większej całości i to jest bardzo dobre. Niestety tak jak wszystko bardzo dobre w człowieku diabeł wykrzywia żeby stało się człowieka przekleństwem i tak właśnie powstaje mechanizm tzw. owczego pędu.
No, ale to już tysiąc razy wiele tęgich głów opisało.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ewa-rembikowska
2 lutego 2025 10:21

Być może jest tak jak napisali w tym artykule, że to grupy intersów lobbują żeby nie wprowadzać żadnych obostrzeń prawnych w sprawie hodowania psów. Bo tu przedewszystkim o psy chodzi.
Najpierw był właśnie wspomniany 'owczy pęd' kiedy to ludzie nagle zaczęli masowo kupować psy jak zabawki, bo naczytali się gdzieś w internecie i gazetach, że mieć psa to jest cool i modne. Kupno i utrzymanie psa prawdziwie rasowego to duży koszt, więc zaczęły powstawać bieda-hodowle, niby zaresjestrowane i wydające certyfikaty rasy, ale tak naprawdę prowadzące chów wsobny i wręcz "produkujące" psy uszkodzone genetycznie, ale za to dużo tańsze niż z prawdziwej hodowli, bo nie było(i chyba nadal nie jest) to w ogóle kontrolowane. Większość osób które kupowały psy "bo im się tak zachciało" nie były kompletnie przygotowane na trzymanie ras wymagających, nie tylko pielęgnacji ale też specjalnych warunków i specjalnego szkolenia(np. owczarki niemieckie). Niektórzy jak zobaczyli, że nie są w stanie takiego psa trzymać, już po fakcie, po prostu te psy porzucali albo oddawali do schronisk i tak to się nakręca. W dodatku rasy wymagające szkolenia, a pozostawione bez niego po prostu dostawały kręćka i stawały się agresywne.

Już nie wspomnę o tym, że ludzie nagle zaczęli masowo wychodzić z tym psami na spacery, a nie chcą nawet po nich sprzątać.

Sam znam przypadek osoby która kupiła psa rasowego bo "jej się zachciało", nie ma warunków do trzymania go, pies przez to oszalał, no ale jak już kupiła to nie może go uśpić po prostu, to nie przedmiot że wyrzuci się go na śmietnik i ten pies już tak się męczy wiele lat.


W sumie jak widzę jak niektórzy podchodzą do kwestii posiadania zwierząt, to jednak dobrze że nie mają dzieci.

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska
2 lutego 2025 10:24

Słuszna notka pani Ewo... Posłowie lewicy zawsze mają pomysły i idee aby trafić w serduszka ludu. Ten Łukaszek Litewka jak najbardziej się do tego nadaje,bo czerwone portki Juras już się opatrzył,chociaż broni się sercami naiwników,jak niepodległości...Ten przemysł wyłudzania nie tylko od ludzi kasy----- w porażający sposób rozciąga się na firmy,organizacje rządowe,które ponoszą olbrzymie koszty aby ten szoł uwiarygodnić...i po raz enty ciągnąć i obdzierać ludzi z kasy....

Tak więc ten Litewka to wprost geniusz poszedł w biznes dla zwierzątek...a Juras przyjął to z zadowoleniem dając mu błogosławieństwo--w liściku....

Tak sobie myślę ,że metoda "na wnuczka",lub te inne -wyciągania kasy są ścigane z urzędu,ale tak szczerze mówiąc czym różnią się te metody od Jurasa,Litewki?...że dostają błogosławieństwo i akceptację?...Bo mają tak szlachetne cele przewalania kasy ,wyciągnięte "dobrowolnie"od ludzi?

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Kuldahrus 2 lutego 2025 10:18
2 lutego 2025 10:47

Tym niemniej trzeba ciągle to przypominać. Ten mechanizm wykorzystują różni dobrodzieje, aby wyprowadzić nas na manowce, ale tak byśmy się przypadkiem nie zorientowali, że już jesteśmy w rzeźni, albo innym piekle.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Kuldahrus 2 lutego 2025 10:21
2 lutego 2025 10:54

Tak mniej więcej ten mechanizm wygląda. 

Była, może jeszcze jest,  moda na goldeny i labradory, które zostały stworzone do pomocy myśliwemu przy polowaniach. One muszą coś robić. A tu zonk, człowiek bierze i zamyka na 10 godzin w chłaupie a pies wariuje.

Robiłam kiedyś za petsittera, więc spotykałam takie osobnikie, które żyły w złotej klatce, ale z powodu braku zasokojenia podstawowych potrzeb psychicznych, stały się kłębkiem nerwów i frustracji. Aż żal było na to patrzeć.

Po filmie 101 Dalmatyńczyków, zapanowała moda na tę rasę, która też jest bardzo trudna.

A potem collie - Lessie wróć!

Poza tym jak ludzie biorą psy do adopcji podczas takiego festynu, jaki zorganizował poseł, to na ogół jest to decyzja emocjonalna, nie przemyślana i prowadząca do wiadomego skutku.

Zwierząt domowych - psów i kotów powinno być mniej niż chętnych na nie.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 2 lutego 2025 10:24
2 lutego 2025 11:03

No właśnie, on sobie teraz buduje markę osobistą, która będzie dźwignią jego kariery. 

A dla mnie oraz dla moich znajomych, którzy prowadzą w pocie czoła przy jakiś gigantycznych trudnościach faktycznie pracę od podstaw, to jest po prostu nieuczciwa konkurencja.

Dam prosty przykład. Moja fundacja działa 3 lata. W grudniu zwróciłam się do  4 tytułów lokalnej prasy, aby rozpropagowali mój pomysł przywiezienia puszeczki z karmą kocią do skrzynki, którą postawiłam przy ogrodzeniu fundacyjnej posesji w Przyjezierzu. Taki drobny gest, gościniec z drogi, bo tam zimą mieszkają w sumie tylko koty plus trochę Ukraińców. A ludzie w weekendy, święta zjeżdżają tam na spacery.

No i gucio. Dwie redakcje owszem dały informacje a dwie mnie olały.

Za to jestem pewna, że o inicjatywie Litewki będą informować często i się nią zachwycać.

Po prostu dramat.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 11:03
2 lutego 2025 12:04

Bo taka bezpośrednia pomoc ich nie interesuje..nie da się coś "skręcić" na boczku,a już pozyskać sławę bezinteresownego gieroja w świetle kamer ,no to odpada...rzetelna pomoc...

" Zwierząt domowych - psów i kotów powinno być mniej niż chętnych na nie. " syn mojej znajomej podczas akcji wziął ze schroniska wilczura,po traumie.Jakiś dewiant,chcąc się psa pozbyć:najpierw go głodził,póżniej nakarmił zamrozoną kiełbasą z drutem...pies przeszedł operację i chłopiec się zlitował.Pies się przywiązał do własciciela,ale gryzł wszystkich dookoła,broniąc właściciela i siebie...Podjęto decyzję o uśpieniu,bo zaczynał być groźny...po ostatnim dotkliwym pogryzieniu sąsiada.....

Wszystkie ta akcje lewicujących posłów mają na celu własną karierę,a nie pomoc dla zwierzątek,bo z tych resztek i pies się nie wyżywi......

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 2 lutego 2025 12:04
2 lutego 2025 12:27

Właśnie o to chodzi. W USA, Francji innych, wielu innych państwach, pies idzie do schroniska, jeśli w ciągu określonego czasu nie znajdzie nowego właściciela jest usypiany.

U nas nie wolno - gmina ma utrzymywać schronisko. Potem wychodzą jakieś Wojtyszki, bo kasa leci za nic dla znajomych królika.

Te psy w schronach na ogół są po jakiś strasznych traumach, gdzie nie ma szans, by wyprostować ich psychikę, ale pan Litewka, albo inny guru będzie zachęcał do ich adopcji. Te psy powinny być po prostu usypiane. 

Ale wówczas nie będzie lansu i petbiznesu dla zarządzajacych schroniskami, dla weterynarzy, dla  celebryckich organizacji.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 11:03
2 lutego 2025 13:14

I  o  te  2  redakcje...

...  powinna  byc  ZMNIEJSZONA  zasobnosc  Pani  lokalnych  ,,zatroskancUF,,  !!!

 

To  zbedne  i  NIC  nierozumiejace  PASOZYTY  SPOLECZNE.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 12:27
2 lutego 2025 13:17

Litewka  lansuje  PASOZYTNICTWO  SPOLECZNE  !!!

 

Ciekawa  jestem,  czy  sam  to  ,,wymyslil,,  czy  ktos  mu  ,,podpowiedzial,,...  bo  wieeelce  ,,szkolUny,,  jest.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 12:27
2 lutego 2025 13:20

Bo  u  ,,nasz,,...

...  to  jest  zwyczajna,  ZLODZIEJSKA  PATOLOGIA  !!!

 

I  nic  wiecej.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Paris 2 lutego 2025 13:17
2 lutego 2025 13:34

Myslę, że wie z której strony chlebek jest posmarowany masełkiem i obłożony szyneczką.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 13:34
2 lutego 2025 14:21

Alez  naturalnie,  ze  wie  !!!

 

W  koncu,  ZERUJE  juz  na  panstwowym  korycie  ladnych  pare  lat.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 10:54
2 lutego 2025 14:46

Tak jest, dokładnie. Do tego nałożenie ścisłej kontroli na hodowców, podobnie jak jest ze stadninami koni.

Ja się spotkałem z "dręczeniem" owczarków niemieckich. Skądś przyszła głupia moda na ich kupowanie, a to jest rasa ściśle ukształtowana na szkolenie i użytkowość w pracy służb porządkowych, tego psa NIE WOLNO sobie trzymać jako pupilka bez szkolenia.
No, a właśnie ludzie brali sobie takie psy i trzymali je jak podwórkowe burki, one bez szkolenia całkowicie szalały i kręciły się w kółko szczekając bez opamiętania, niektóre stały się agresywne jak pit bulle. Jedynym ich wybawieniem było to, że w końcu stawy im siadały i ze względu na to trzeba było je uśpić.
Do właścicieli nie docierało to, że zrobili tym zwierzętom krzywdę i je dręczą w ten sposób, bo przecież "oni chcieli takiego 'wilczurka' zawsze mieć". Zawsze mi się cisnęło na usta: "chomika trzeba było sobie idioto kupić a nie wilczurka".

To co się dzieje jeśli chodzi o psy jest dla mnie potwierdzeniem, że nie ma innego rozwiązania niż mandaty i kontrolowanie niestety.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Kuldahrus 2 lutego 2025 14:46
2 lutego 2025 14:56

Raczej licencje na psa. Każdy powininien przejść szkolenie z behawioru, z warunkowania, z rozróżniania ras, z tego która rasa do czego służy, a potem drugie szkolenie już wraz z psem podstawego posłuszeństwa i komunikacji ze zwierzakiem.

W Kazachstanie właściciele psów muszą wykazać się zaświadczeniem o skończonym kursie z podstawowego posłuszeństwa.

Pies to nie zabawka ani przedmiot lansu i nie każdy musi mieć psa. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 14:56
2 lutego 2025 15:44

Tak, to jest bardzo dobre rozwiązanie.

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 12:27
2 lutego 2025 16:26

I to jest rzetelne i uczciwe postawienie psiej sprawy.Lansowanie się na psim nieszczęściu -pogłębia tylko to ich nieszczęście.To granie na emocjach,bo tak naprawdę w 80% przypadków robi się następna trauma dla właściciela i psa,który przeliczył się z mozliwościami,zwłaszcza z blokowisk w miastach. I znów w koło Macieju psie nieszczęście się toczy...

Mam krewną ,psią miłośniczkę.Wzięła wilczura z miotu ,gdzie właściciel miał już kłopot... To tak jak wychowanie dziecka prawie,jak podrósł troszkę,przeszła z psem przeszkolenie,pies ma takie warunki,że każdemu pieskowi życzę,brakuje mu tylko mowy...Taki genialny pies zdarza się jeden na sto... No i oczywiście ze względu na gabaryty nie potrzebuje nawet zamykać domu na klucz... Złodziej już na warknięcie spada z respektu...Ale jest tak przyjazny dla Rodziny i tak jest traktowany jak członek Rodziny w jedzeniu i chorobach.........

zaloguj się by móc komentować

Perseidy @ewa-rembikowska
2 lutego 2025 17:38

Wszyscy chcą mieć teraz pieska, bo tak niewiele od człowieka bierze, a daje z siebie WSZ|YSTKO. Zaspokaja potrzebę więzi emocjonalnej. Z bliźnimi te więzi różnie wyglądają, budowanie ich trwa długo i wymaga wysiłku, za to pies nie oczekuje wiele - jakiś kąt, posłanie i miska - a oddaje za to całe swoje psie serce. Z drugiej strony ludzie nieraz fetyszyzują swoje zwierzaki. Jest to też pokaźny "rynek", w marketach są całe działy z przedmiotami dla psów i kotów.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 14:56
2 lutego 2025 22:08

Nie jestem pewna, co do tego Kazachstanu. Do nas trafiają charty /rasy chart kazachski/ stamtąd, często po urazach.

Stałym zjawiskiem jest uśmiercanie lub porzucanie chartów, które już z różnych przyczyn się "nie sprawią" przez myśliwych. To samo dotyczy chartów wyścigowych. To, że na wschodzie, to mnie nie dziwi. Ale to, co wyrabiają z pięknymi chartami galgo ich hiszpańscy właściciele - myśliwi - przerasta dzicz ze wschodu.

 https://noizz.pl/zwierzeta/masowa-zaglada-psow-galgo-w-hiszpanii/fkdv3pk

Amerykanie też się nie szczypią z chartami, które przestały sprawdzać się w wyścigach. Chinole natomiast powyścigowe charty dają do... konsumpcji. 

U nas, na wsiach na południu i wschodzie charty mixy, służą chłopom do nocnych polowań na zające. Przez dzień są zaś trzymane w jakichś bunkrach i szajerach, w metalowych beczkach, w bardzo marnych warunkach. Fundacje charcie potrafią odzyskać po kilkanaście chartów we wsiach "łowieckich". Te charty, gdy są już wysłużone i nie sprawiają się, są usmiercane i to nie u veta, bo za drogo... Mix to chart, który ma być łowny i biorczy, czyli złowić i przynieść zdobycz do pana. Zatem do rozmnażania wybiera się jakiekolwiek charty, które mają te zdolności. 

Te w sumie delikatne i wrażliwe zwierzęta są traktowane przez ludzi czysto utylitarnie. Z... utylizowaniem na koniec. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @KOSSOBOR 2 lutego 2025 22:08
2 lutego 2025 23:04

Wiem, że tak było w stolicy w Astanie. W mieście łatwiej sprawdzić.

Po wsiach - u partyjnych kacyków - wszystko być może.

Chart był i jest specyficzną rasą zupełnie inaczej traktowaną w przepisach jak inne psy.

Szkoda psów tej rasy, bo ze względu na swe predyspozycje, są one przez ludzi żądnych zysku traktowane w sposób absolutnie patologiczny.

A u nas przepisy zawsze tworzy się z taludycznym wytrychem, aby można było je obejść, albo aby nie działały.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @ewa-rembikowska 2 lutego 2025 23:04
3 lutego 2025 00:00

Wiem, wiem o tej specyficzności rasy. W przepisach stoi, że trzeba miec zezwolenia na trzymanie charta /w Wydziale Środowiska w gminie, co kosztowało kilka lat temu 82,- zł. Brak był zagrożony wysoką  karą finansową lub karą ancla do 1. roku!/ Po wsiach ludzie mają to w tyle, oczywiście. I tam to gówniane prawo nie działa. 

Pani urzędniczka z tego wydziału, gdy wściekła płaciłam za pozwolenie na posiadanie uratowanej psiej nędzy, wydawała mi się sensowną kobietą. Zatem zapytałam, dlaczego są tak wysokie opłaty i po co? Bo jesteście konkurencją dla polujących urzędników - odpowiedziała. 

A z psiej nędzy /prawie łysa, pokryta nurzeńcem, tak chuda, że myślałam, że mi pęknie w połowie/ wyrosła przepiękna borzojka, zachwycająca publiczność na spacerach :)

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @KOSSOBOR 3 lutego 2025 00:00
3 lutego 2025 09:40

Dobrze, że udało się ją uratować. Nużeniec jest okropny.  Borzoje to piękne psy.  Podrap ją za uszkiem.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować