-

ewa-rembikowska : Wczoraj Warszawianka, dziś Kujawianka.

Ten z tyłu..., czyli o kogo potknął się Tepper?

Piotr Fergusson Tepper znał wszystkich. Wszyscy znali Teppera. Jedni przynosili mu dukaty, by zyskać odsetki, drudzy wynosili kredyty. Tepper tu włożył, tam wyjął i zawsze wychodził na plus. Kolejne skrzynie zapełniały się dukatami. Dostarczał towary , dzierżawił, pośredniczył, organizował, kredytował, był kasjerem dworu królewskiego i informatorem carycy. Można powiedzieć stanowił serce obiegu finansów schyłkowej I Rzeczpospolitej. Żadna finansowa akcja nie mogła obyć się bez niego.

Jego majątek oceniano na 60 mln złotych, gdy roczne dochody skarbu królewskiego wynosiły w tym czasie 7 mln złotych polskich.

Wydawało się, że stoi na mocnych nogach. Dom Bankowy, inwestycje przemysłowe (wełna, płótno), handel towarami luksusowymi, dzierżawa loterii państwowej, cztery nieruchomości w Warszawie.  Piętro pałacu na Miodowej wynajmował ambasador Rosji (Otto Magnus von Stackelberg) a potem Prus (Girolamo Lucchesini). Uzupełnieniem fortuny były majątki ziemskie. Pod Warszawą dwa, które stanowiło dziesięć wsi.  Na Podolu Tepper był właścicielem miasta Dereźnia i siedemnastu wsi, gdzie same połowy w rzekach przynosiły rocznie dochód w wysokości dziesięciu tysięcy rubli rocznie. Miał też majątek na Ukrainie i na Kujawach.
Po podpisaniu traktatu w Kajnardży w 1774 roku, który doprowadził do otwarcia handlu ma Morzu Czarnym Tepper założył w Chersoniu spółkę komandytową, prowadzącą w tamtym regionie rozległe i zyskowne interesy.

Ze względu na majątek, umocowanie na dworze polskim i rosyjskim, znajomości w kręgach magnaterii miał otwarty kredyt w głównych ośrodkach finansowych ówczesnej Europy.

W 1779 roku uzyskał indygenat (potwierdzenie szlachectwa) od króla Anglii Jerzego III, co potwierdzało jego pokrewieństwo z rodziną Fergusonów z Edynburga. Indygenat nadany przez Sejm Czteroletni w 1790 roku włączył go do polskiej szlachty.

Powodzenie zawróciło mu w głowie. Zapomniał rad udzielanych mu przez wuja Piotra Teppera – pamiętaj przychodzie żyć z rozchodem w zgodzie, bo łaska pańska na pstrym koniu jeździ.

Nie zachował roztropności przy udzielaniu pożyczek królowi Stasiowi i magnaterii, nie zachował roztropności przy nadmiernym inwestowaniu w zakup własnych majątków. Nie zachował roztropności w stylu życia. Zabrakło mu wyobraźni politycznej.

Król Prus Fryderyk II planował zawsze wszystko na zimno. Potrafił uzbroić się w cierpliwość i czekać na stosowną okazję, czasem lekko tej okazji pomagając.
Uwielbiał ludzi nieroztropnych, zwłaszcza, gdy ta ich nieroztropność prowadziła go do celu. Po jego śmierci,  następca co prawda nie lał poddanych lagą, lubł dziewczynki i był wesoły, alekierunek polityki wobec Polski zachował i działał jak stryj, podstępem, jurgieltem i intrygą. 

Prusy miały doskonale zorganizowaną siatkę wywiadowczą w Polsce. Decydenci wiedzieli wszystko o finansach, nastrojach, zamierzeniach, planach ośrodków władzy. Przygotowania Prus do rozbioru obejmowały także działania destabilizujące polski system bankowy.

Być może dlatego pod koniec 1792 roku berliński bankier Mojżesz Levy odmówił Tepperowi przyobiecanej pożyczki w wysokości 100 tysięcy dukatów.  Za moment, bo 23 stycznia następnego roku doszło do II rozbioru Polski.

We  Francji trwała rewolucja, w Polsce wojna, bankierzy amsterdamscy zaczęli wycofywać swoje kapitały z Warszawy. 

Wszyscy na gwałt szukali gotówki. A tej w baku Teppera było za mało, aby zaspokoić roszczenia wierzycieli, tym bardziej, że król Stanisław August Poniatowski nie zamierzał oddać 11 milionów złotych polskich, magnateria też nie.

Tepper na gwałt usiłował spieniężyć aktywa trwałe, ale to nie był dobry pomysł, bo wobec napiętej sytuacji militarnej, politycznej i ekonomicznej kupców nie było.

Bank Teppera zbankrutował 25 lutego 1793 roku, czyli miesiąc po podpisaniu traktatu rozbiorowego. Tepper pociągnął za sobą pozostałych bankierów i system finansowy zawalił się z hukiem.

Kim był ten, który puścił w ruch domino? Przekopałam internet i zasoby bibliotek cyfrowych, niemieckie strony internetowe,  by zdobyć więcej informacji o berlińskim bankierze, który bezpośrednio doprowadził do ruiny finansowy krwioobieg państwa polskiego z epoki stanisławowskiej.

Nazywał się Mojżesz Salomon Levy. Posługiwał się też przydomkiem Chalfan. Żył w latach 1757-1813. Interesy prowadził z Berlina. Handlował zbożem, był dostawcą  dla wojsk pruskich. Jego bank działał jako instytucja refinansująca, czyli udzielająca kredytów innym bankom na pokrycie ich zobowiązań.  Od 1761 roku pełnił rolę faktora menniczego stając się ważnym trybikiem pruskiej administracji skarbowej, czyli zajmował się biciem monet oraz związanymi z tym operacjami finansowymi państwa pruskiego. W 1785 roku otrzymał od Fryderyka Wielkiego specjalne przywileje handlowe, które zazwyczaj byłyzarezerwowane wyłącznie dla kupców chrześcijańskich.

I to wszystko. Nawet nie wiadomo, czy zachowały się w archiwach berlińskich jakieś materiały na temat jego działalności i czy ktokolwiek z historyków w ogóle próbował cośkolwiek ustalić?

 

P.S.

Do końca rozliczeń podatkowych pozostało jeszcze kilka dni, więcjJa dalej z nieśmiałą prośbę do osób, które nie wiedzą, komu przekazać 1,5% podatku.

Oczywiście mojej Fundacji Przyjaciół Kotów Przyjezierza, gdyż szukam środków na sfinansowanie tegorocznej kastracji 100 kotów właścicielskich i bezdomnych z gminy Jeziora Wielkie. Taki mam ambitny cel. 

To jest jedyna droga, by podatki nie były prywatyzowne przez patoschroniska przy współudziale władz gminnych i weterynaryjno-sanitarnych a problem bezdomności i tak narastał a jego rozwiązanie państwo przerzucało na barki wolontariuszy, którzy nie godzą się na cierpienie zwierzaków.

KRS 0000914323

W deklaracji PIT 37 numer KRS trzeba wpisać do rubryki 151.

Emeryci i renciści mogą wysłać sam druk PIT OP z numerem KRS.



tagi: tepper  levy 

ewa-rembikowska
26 kwietnia 2026 22:25
40     1140    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

jan-niezbendny @ewa-rembikowska
27 kwietnia 2026 06:42

Pani Ewo, daty. Fryderyk II nie mógł w 1792/1793 roku doprowadzić do upadku Teppera, a za nim Schulza, Cabrita i w końcu całego warszawskiego systemu bankowego, bo juz nie żył! Zmarł w roku 1786. On nawet tej rewolucji francuskiej, jedenj z najwazniejszych przyczyn zamętu, nie dożył.

O jego następcy, Fryderyku Wilhelmie II, da się powiedzieć wiele, ale nie że "planował zawsze wszystko na zimno. Potrafił uzbroić się w cierpliwość i czekać na stosowną okazję, czasem lekko tej okazji pomagając". Takim był jego stryj i poprzednik, który o politycznej i finansowej roztropności bratanka zdanie miał jak najgorsze i do samej śmierci nie dopuszczał go zbyt blisko do spraw państwowych. No ale przynajmniej w grabieży był równie dobry.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 06:42
27 kwietnia 2026 07:13

Dzięki. Faktycznie mój błąd. Zaraz poprawię. Tym niemniej następca Wielkiego Fritza może i lubił dziewczynki, ale jakoś mu to nie przeszkadzało doprowadzić do kolejnych rozbiorów Polski i wcześniej do knucia. Czy robił to on osobiście, czy ktoś z jego otoczenia to nie ma wielkiego znaczenia. Prusy niezależnie od aktualnego władcy  miały zawsze jeden cel w stosunku do Polski i Polaków.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 06:42
27 kwietnia 2026 07:42

A czy poza tym jest Pan w stanie dodać coś na temat działalności bankiera Levego w Berlinie? I wcześniejszych powiązań Levego z Tepperem? 

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska 27 kwietnia 2026 07:42
27 kwietnia 2026 08:18

Trochę się dało, chociaż inne postacie wokół niego są lepiej opisane. Rodzina bankierska na wskroś. Matka, Sprinze Helfft Levy (ok. 1735–1804) była faktorką (że użyję feminatywu) króla Prus w latach 1775-1790, które to stanowisko przejęła po małżonku, Salomonie Mojżeszu Levy (aka Szlomo Chalfan), jeszcze za jego żywota (zmarł w 1778). Rodzina wywodziła się z Poznania; w 1785 roku otrzymali przywileje równoważne tym, które mieli bankierzy chrzescijańscy.

"Nasz" Moses Salomon kontynuował biznes rodzinny jako dzierżawca mennicy, bankier i dostawca zboża. Jego syn, Salomon Moses, (1781–1858), przyjął chrzest w 1806 roku i za zasługi podczas wojen napoleonskich został w 1810 roku nobilitowany, przyjmując nowe nazwisko von Delmar.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 08:18
27 kwietnia 2026 08:21

Tu biogram Ferdinanda Moritza Delmara (syna Mosesa) w Wiki, a tu, króciutki, jego babki

zaloguj się by móc komentować

bolek @ewa-rembikowska
27 kwietnia 2026 08:33

Temat z gatunku rozwojowych ;-)

Może tutaj coś jest więcej na temat Mojżesza.

Z drugiej strony "wypłynął" kuzyn, Samuel Fränkel.

"Fränkel pochodził z szanowanej berlińskiej rodziny bankierów żydowskich. Dzięki pośrednictwu ojca, Benjamina Fränkela, młody Samuel Fränkel odbył praktykę handlową w banku kuzynów Mojżesza i Salome Levy. Po pomyślnym ukończeniu praktyki został wysłany do Warszawy w 1798 roku jako przedstawiciel banku „SM Levy”. Pierwszym miejscem pracy Fränkla był budynek Pruskiej Morskiej Kompanii Handlowej przy ulicy Bielańskiej. Szesnaście lat później Fränkel uczynił ten sam budynek siedzibą własnego banku. Transakcje bankowe między Berlinem a Warszawą były jeszcze stosunkowo nowym zjawiskiem na początku pruskich rządów nad Wisłą. Pruska Morska Kompania Handlowa, założona w 1772 roku, zajmowała się głównie handlem solą i cynkiem, a także udzielała pożyczek polskiej arystokracji za pośrednictwem swojego oddziału w Warszawie. Kryzys gospodarczy Rzeczypospolitej Obojga Narodów po II rozbiorze w 1793 roku doprowadził do upadku niemal wszystkich istniejących banków. W nowych warunkach politycznych ich miejsce zajęły liczne berlińskie instytucje finansowe."

 

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @bolek 27 kwietnia 2026 08:33
27 kwietnia 2026 09:19

>>Może tutaj coś jest więcej na temat Mojżesza.

Jest o ojcu, Salomonie Mojżeszu.

zaloguj się by móc komentować

bolek @bolek 27 kwietnia 2026 08:33
27 kwietnia 2026 09:22

Kolejny puzelek >>Bankierstwo

"Bankierstwo rozwinęło się w Polsce dopiero pod koniec XVIII w., a pierwsze banki zakładali cudzoziemcy, głównie Niemcy i Francuzi. Jedną z pierwszych firm była filia banku berlińskiego S.M. Levy Heritiers, której prokurentem był niemiecki Żyd, Samuel Fränkel."

zaloguj się by móc komentować


jan-niezbendny @bolek 27 kwietnia 2026 09:23
27 kwietnia 2026 09:42

Aczkolwiek nie mam pewnosci, czy o ojca chodzi. Może jednak o innego Salomona Mojżesza (przestaję się dziwić freiherrowi von Delmarowi, że zerwał z rodzinną tradycją imienniczą), ponieważ ten z zalinkowanego artykułu na liście przywilejów udzielonych faktorom dworskim przez starego Fritza (str. 92 [220]) pojawia się jako Salomon Moses Levy Erben - 16 lutego 1786. Tymczasem według solidnej Deutsche Biographie i innych źródeł "właściwy" Salomon Mojzesz miał umrzec w 1778, a przywilej musiała otrzymać chyba wdowa po nim (?).

zaloguj się by móc komentować

bolek @ewa-rembikowska
27 kwietnia 2026 09:56

Tutaj jest chyba wyjaśnienie, do pewnego stopnia pewnie, "upadku" imperium Teppera.

"W r. 1790 Komisja Skarbowa zmuszona była, wobec naglących potrzeb, szukać stosunków finansowych z Bankiem Berlińskim. Król na stosunki te się nie zgodził i zaofiarował na potrzeby Rzeczypospolitej swoje klejnoty. Fakt ten pobudził do pewnej ofiarności bankierów warszawskich. W dniu 1 marca 1790 r. zaliczyli Komisji Skarbowej bezprocentowo na tygodni pięć Tepper łącznie z Szulcem i Arndtem 4 mil. i Piotr Blanc £ mil. złp. Zaofiarowana bezinteresownie pożyczka została przez rząd Rzeczypospolitej pokryta, gdyż w czerwcu tegoż roku bankierzy holenderscy Hogner Grand i Smeth zaofiarowali Skarbowi naszemu pożyczkę, która doszła osta_ tecznie do skutku w sumie 6,935,799 złp. (2,100,000 złp.). Zapłacono 7°/o jednorazowego kurtażu i 5% prowizji rocznie. Innemi słowy była to pożyczka 5-cio procentowa po kursie 93 za 100. Remitowali ją Prot Potocki, Tepper, Szulc, Arndt i Piotr Blanc. Pożyczka ta zwiększona następnie została o sumę 3,155,861 złp., zaciągniętą przez Komisję Skarbową Litewską, a po zlaniu się obu Komisji w jedno ciało i po ostatecznych obrachunkach dług wynosił tylko 8,091,760 złp. Był to dobry bardzo początek. W dalszym ciągu widzimy, że bankierzy holenderscy dużem obdarzają zaufaniem skarb Rzeczypospolitej. Sejm uchwalił nową pożyczkę w wysokości 30 mil. złp. na potrzeby „obrony narodowej". Pożyczkę w wysokości 15 mil. zaofiarował pokryć bankier holenderski Piotr de Haän (za pośrednictwem plenipotenta swego Ossowskiego). Zawarto z nim umowę. Na poczet tej pożyczki Skarb otrzymał od Prota Potockiego na rachunek Haäna 1 \ mil. złp. Drugie 15 mil. złp. miało dostarczyć Konsorcjum Hogner Grand i Smeth. Do ostatecznych wpłat tych pożyczek nie doszło z winy Konfederacji Tařgowickiej, względnie króla Stanisława Augusta. Bankierzy warszawscy w finansowaniu pożyczek państwowych w tej czy innej formie brali udział."

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska 27 kwietnia 2026 07:13
27 kwietnia 2026 09:56

Tak, ale nie przeceniałbym osobistej roli Mojżesza Levy'ego czy jego mocodawcy. Jeśli Tepper, właściciel majątku wycenianego na - jak Pani pisze - 60 mln złotych, wywrócił się na niemozności uzyskania pozyczki 1,8 mln złotych (równowartość 100 tys. dukatów), to katastrofa była nieunikniona juz wcześniej i prawdopodobnie nawet ta pozyczka niewiele by zmieniła. Na taką porażkę trzeba było zapracować.

Z tego, co piszą w Wiki, wynika, ze majątek Teppera składał się z samych wierzytelności. Nie do odzyskania w tamtym momencie historycznym. Główną determinantą owego momentu była Wielka Rewolucja, która radykalnie podważyła poczucie bezpieczeństwa bankierów, udzielajacych pożyczek arystokratom. To był kryzys europejski, a dla króla Prus mógł byc tylko szczęśliwą okazją (Anglicy maja piękne słowo "serendipity"), a nie zaplanowanym elementem intrygi.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @bolek 27 kwietnia 2026 08:33
27 kwietnia 2026 10:07

Ciekawy gość z tego Samuela.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 09:56
27 kwietnia 2026 10:09

Los jego był nieunikniony. Ale dla mnie zagadką jest to, że potknął się o tego berlińskiego bankiera nołnejma a nie o bakierów amsterdamskich, co by logicznie wynikało z sekwencji zdarzeń.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska 27 kwietnia 2026 10:09
27 kwietnia 2026 10:14

No cóż, to była słomka, która złamała grzbiet wielbłąda.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 09:42
27 kwietnia 2026 10:14

Też mnie to zdziwiło. Czy to on odmówił pożyczki, czy wdowa i spadkobiercy, którzy dalej prowadzili bank.

Generalnie jak mówię, Tepper przewrócił się o nołnejma. Może to nieważne, może nie stała za tym żadna intryga, ale...

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 10:14
27 kwietnia 2026 10:16

Zawsze warto się przyjrzeć dokładniej takiej słomce. Dlaczego pod koniec 1792, gdy po miesiącu nastąpiła akcja zaborcza. Czy była koincydencja, czy przypadek?

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska 27 kwietnia 2026 10:14
27 kwietnia 2026 10:25

To może jest właściwy moment na refleksję ogólną. Czy spiski i intrygi są ważną częścia albo nawet głównym motorem polityki na wszelkich poziomach? Odpowiem: tak, zawsze i wszędzie. Czy pozornie niepowiązane z sobą intrygi mogą byc częścią większego "master planu"? Jasne, ze tak.

Ale jeśli mnie Pani spyta, czy wierzę, że istnieje tylko jeden master plan, zgodnie z którym wszystkie siły od Londynu po Moskwę i od Stambułu po Sztokholm od stuleci tylko markują zabiegi wokół innych interesów oraz wzajewmne konflikty, zeby zamaskować jedyny cel, jakim jest pozbawienie Polaków kraju, własności i w końcu wolności, no to jestem sceptykiem. ;)

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska 27 kwietnia 2026 10:14
27 kwietnia 2026 10:25

To może jest właściwy moment na refleksję ogólną. Czy spiski i intrygi są ważną częścia albo nawet głównym motorem polityki na wszelkich poziomach? Odpowiem: tak, zawsze i wszędzie. Czy pozornie niepowiązane z sobą intrygi mogą byc częścią większego "master planu"? Jasne, ze tak.

Ale jeśli mnie Pani spyta, czy wierzę, że istnieje tylko jeden master plan, zgodnie z którym wszystkie siły od Londynu po Moskwę i od Stambułu po Sztokholm od stuleci tylko markują zabiegi wokół innych interesów oraz wzajewmne konflikty, zeby zamaskować jedyny cel, jakim jest pozbawienie Polaków kraju, własności i w końcu wolności, no to jestem sceptykiem. ;)

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 10:25
27 kwietnia 2026 10:34

Zgadzam się. Mnie po prostu zaintrygowalo, czy jesteśmy w stanie określić,  na ile Prusy były w stanie kreować i wpływać na tutejsze zdarzenia. Jak przypuszczam, takiego rozbioru nie planuje się i nie wykonuje ad hoc. 

zaloguj się by móc komentować

bolek @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 08:21
27 kwietnia 2026 13:52

"a tu, króciutki, jego babki"

Czyli, jeśli to jest wiarygodna informacja

Sprinze Helfft Levy (1735–1804) była pruską bankierką.[1]

Levy przejęła stanowisko hoffaktoren, czyli bankiera króla Prus, od swojego męża Salomona Mosesa Levy’ego (Shlomo Chalfana) w latach 1775–1790.

Tzn, że jego dziadek był także królewskim bankierem, cokolwiek to znaczy.

Czyli ojciec, który rzekomo wycofał się z pożyczki dla Teppera nie był takim znowu nołnejmem.

Kurczę. Strasznie to pogmatwane :D

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @bolek 27 kwietnia 2026 13:52
27 kwietnia 2026 15:15

No właśnie, też mnie to zdziwiło. Strasznie to pogmatwane.

Potem sobie przejrzę co jest w tym artykule, który znalazłeś Die Hoffinanziers Friedrichs des Großen (II).

Też ciekawe, czy Levy z 19 wiecznego Inowrocławia był ich potomkiem?

zaloguj się by móc komentować

bolek @ewa-rembikowska 27 kwietnia 2026 15:15
28 kwietnia 2026 10:05

"Potem sobie przejrzę co jest w tym artykule, który znalazłeś Die Hoffinanziers Friedrichs des Großen (II)."

Polecam również "Dzieje gospodarcze Polski porozbiorowej", które linkowałem wcześniej.

I jeszcze mały OT, który właśnie wypłynął i pewnie zainteresuje wszystkich fanów wikipedii.
Panie, Panowie, ogłaszam koniec wikipedi! Poznajcie Grokipedię, której zeszłoroczna premiera przeszła bez echa. Ja przynajmniej nic nie słyszałem.
Dlaczego myślę, że to poczatek końca wikipedii?

Porównajcie sobie te dwa babcine biogramy 
Sprinze Helfft Levy wg wikipedii 
oraz
Sprinze Helfft Levy wg grokipedii 

To już tylko kwestia czasu.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @bolek 28 kwietnia 2026 10:05
28 kwietnia 2026 10:36

Zwykle w takich przypadkach na placu boju zostaje jeden zawodnik, bo zdublowane funkcje sa nikomu niepotrzebne. Czasem nowy król detronizuje starego (Skype vs. Whatsapp), czasem na odwrót (Whatsapp vs. Signal). Jak bedzie z Wikipedią - zobaczymy.

na razie widze jeden problem z Grokipedią. To mi wyglada na autorskie dzieło AI, a to jest zupełnie inna filozofia niż oparta na crowdsourcingu Wiki. Żebym został dobrze zrozumiany: ludzie tak samo jak AI potrafią konfabulowac, manipulować i po ludzku zwyczajnie pieprzyc głupoty, udając (bądź działając w mylnym a szczerym przekonaniu) że dzielą się rzetelną wiedzą. Ale w Wiki można to kwestionować, wszczynac dyskusje, robic fact checking itp. Tu jest "fact checked by Grok" i koniec.

A Grok jest w porównaniu z innymi LLM  być może jeszcze bardziej skłonny do halucynacji i dziwnych eksperymentów na uzytkownikach. 

Powiedzmy sobie jednak, że ludzkośc obywała się bez Wikipedii i Groka przez wiekszość swojego istnienia. I jakoś to działało. ;) 

zaloguj się by móc komentować

bolek @jan-niezbendny 28 kwietnia 2026 10:36
28 kwietnia 2026 10:44

"To mi wyglada na autorskie dzieło AI"

Ale tego faktu nikt nie ukrywa przecież.

 

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @bolek 28 kwietnia 2026 10:44
28 kwietnia 2026 11:11

Ach, it's just a way of saying. Nie chciałem powiedzieć, że ukrywa, tylko wskazac na inny model gromadzenia treści. Dam przykład z zycia.

Przeczytałem na tym portalu o okolicznościach śmierci ksiecia M. R. Kantakuzena, opisanych we wspomnieniach Hipolita Milewskiego, a zupełnie inaczej przedstawionych w Wikipedii. Rosyjskiej, bo innych wersji poza bardzo krótką ukraińską nie ma. Zasugerowano również, że może być to celowe ukrycie owych okoliczności.

Po prawdzie, to jest jedno nieudokumentowane twierdzenie człowieka, który przy tym nie był, ale mamy pewne zaufanie do jego wiarygodności i krytycyzmu, a z drugiej - małżonki zmarłego, która o nieszczęśliwie zakonczonej audiencji mogła nie wiedzieć lub wiedziała, ale miała oczywiste powody do milczenia. 

Żal mi się zrobiło Rosjan (czemu mają nie znać prawdy, czy tez obu prawd?) i w pięć minut dodałem sekcję "Obstojatielstwa smierti", cytując wersję Milewskiego oraz oczywiście zaznaczając, że różni się ona od wersji przedstawionej przez wdowę. W wykazie literatury dodałem wydanie wspomnień Milewskiego przez Klinikę Języka.

Moja wstawka była od razu widoczna (w polskiej Wiki nie mam tego przywileju ;) i wprawdzie formalnie nie jest zatwierdzona, ale jest. Po mnie coś tam innego poprawiał inny użytkownik, pewnie Rosjanin (Gleb95), i nie czepiał się.

Jak mógłbym sprostować/uzupełnić coś w Grokipedii - nie wiem. Pewnie nijak.

A co pakowano do Wiki i z niej usuwano, to imaginację ludzką przechodzi.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @jan-niezbendny 28 kwietnia 2026 11:11
28 kwietnia 2026 11:36

Uzupełnienie: ten link, który podalem, dotyczy tylko artykułów usunietych z listy Unusual articles, która zawiera wiecej dziwów.

zaloguj się by móc komentować

bolek @jan-niezbendny 28 kwietnia 2026 11:11
28 kwietnia 2026 12:12

"Jak mógłbym sprostować/uzupełnić coś w Grokipedii - nie wiem. Pewnie nijak.
A co pakowano do Wiki i z niej usuwano, to imaginację ludzką przechodzi."

No cóż, zapytam wprost - kogo to interesuje? Nikogo.

Ludzie szukają "szybkich" informacji i generalnie nie zastanawiają się nad jakością danych. Wrzucają hasło w gugla i w 99,9% klikają odnośnik do wikipedii, który jest zazwyczaj na pierwszym miejscu wyników.

Jeśli nie są usatysfakcjonowani informacjami dostarczonymi przez wikipedię, wracają do wyników wyszukiwania i klikają na kolejny odnośnik.

Tak było w moim przypadku.
Wrzucam w gugla babcię Levy, klikam na wikipedię, którą nota bene podałeś, i dostaję dwa zdania. Klikam na grokipedię i dostaję dwie strony informacji o tej samej osobie. Następnym razem najpierw kliknę na grokipedię, a potem może porównam z wikipedią.
Kolejna rzecz, która mnie irytuje, to brak spójności pomiędzy wersjami językowymi. Czasami jest tak, że pełniejszą informację uzyskasz dopiero sprawdzając kilka wersji językowych. WTF? Zawsze jest jakaś pierwsza informacja, jeśli ktoś dodaje kolejną wersję językową to powinna ona być spójna z tą oryginalną.
Wikipedia weszła właśnie w fazę schyłkową.

zaloguj się by móc komentować

bolek @jan-niezbendny 28 kwietnia 2026 11:36
28 kwietnia 2026 12:15

Kliknąłem na ten link i... szybko zamknąłem. Nobody cares.

25 lat to i tak sporo.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @ewa-rembikowska
28 kwietnia 2026 12:50

>>Ludzie szukają "szybkich" informacji i generalnie nie zastanawiają się nad jakością danych.

No właśnie. Pytanie - czy to jest problem, czy nie? Odpowiedź wcale nie jest oczywista.

>>Zawsze jest jakaś pierwsza informacja, jeśli ktoś dodaje kolejną wersję językową to powinna ona być spójna z tą oryginalną.

Tak zawsze było i to wynika z samego założenia projektu. Pierwsza (oryginalna) informacja powinna pochodzic spoza Wikipedii. To nie jest - nie powinna być - platforma do publikacji własnych badań. Załozeniem Wiki jest gromadzenie już przez kogoś sformułowanej wiedzy, stąd czeste ostrzeżenie, że artykuł nie podaje źródeł takiego czy innego stwierdzenia. Wersje językowe powstaja niezależnie od siebie, tłumaczenia natomiast haseł z innojezycznych wersji powinny byc oznaczone jako takie.

Oczywiscie założenia założeniami, a praktyka praktyką.

Pożywiom, uwidim.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @bolek 28 kwietnia 2026 10:05
28 kwietnia 2026 14:46

... Tepper przewrócił się o nołnejma. Może to nieważne, może nie stała za tym żadna intryga, ale...

 

Cytat z grokipedii odnośnie powinowactw rodzinnych: ... Her mother, Vogel, came from a lineage tied to prominent Jewish networks;....

Czyżby owe neutralne haso networks skrywa ośmiornicę z kliszy ....?

Ten "nołnejm" to "słomka" [odniesienie do niemieckiego Strohmann = w znaczeniu słup czyli pośrednik?], która ... ! 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ewa-rembikowska
29 kwietnia 2026 21:43

Skoro mowa o usługach refinansowych. Dziś pojawiło się info, że Bank PKO BP udzielił kredytu refinansowego o wartości 160mln euro dla właściciela (?) biurowca (a w zasadzie dwóch biurowców) Mennica Towers w Warszawie. 

Nie wiem czy dobrze myślę, ale kredyt refinansowy wysyępuje wyedy, kiedy właściciel lub bank pierwotnie kredytyjący budowę biurowca mają problemy z obsługą zobowiązań. I tu robi się dzienie, bo komunikat PKO BP uzasadniający przyznanie kredyty refinansowego mówi o tym, iż biurowiec jest w 100% obłożony długoterminowym najmem i że w związku z tym jest to perspektywiczna inwestycja bez ryzyka. 

No więc jako to jest możliwe, że biurowiec w 100% obłożony długoterminowym najmem ma problemy z obsługą zobowiązań? 

A podaję to info, gdyż od paru już lat mówi się o kolejnej bombie zegarowej podłożonej pod system bankowy. A mianowicie kredyty hipoteczne na budowę powoerzchni biurowo-handlowej, czyli nieruchomości komercyjnych. Na Zachodzie Europy i w USA ponoć jest straszna nędza w tym segmencie, tzn. wybudowano bardzo sużo konpleksów handlowo-biurowych, ale one są mało dichodoww i jest duży problem z bieżącą obsługą zobowiązań kredytowych. I w końcu nadejdzie dzień, w którym jeden z nanków poprosi o ochronę przed wierzycielami i wtedy się zawali to wszystko. 

Więc powtórka a'la Tepper zbliża się...

zaloguj się by móc komentować

Mingus @OjciecDyrektor 29 kwietnia 2026 21:43
29 kwietnia 2026 23:52

Uzupełnienie. To PeKaO sa z pnb paribas  dało kredyt dla mennica która to przejęła 100 proc udzialow w mennica Tower. W tym biurowcu ma siedzibę mBank. To co pan pisze o refinansowaniu kredytu to zgoda.  Ale taki kredyt tez wykorzystywany jest tak, ze właściciel nieruchomosci ma kredyt pod nia w banku A, sprzedaje udzialy w nieruchu i nowy wlasciciel spłacić musi kredyt wiec bierze refinansowke w banku B. Mysle ze w tej transakcji nie ma nic niepokojącego.  

zaloguj się by móc komentować

Mingus @jan-niezbendny 27 kwietnia 2026 10:25
30 kwietnia 2026 00:04

Nasze tereny RON były i sa niezwykle ważne. Włożono olbrzymie środki i  aby nas rozczłonkować co trwalo kilka wiekow.  A ze byli w to zamieszane rozne intetesy to fakt. Interesy rozne ale łączył ich jeden interes przejęcie RON. Stąd tez moj sceptycyzm do przyjaźni Polski i UA. Właśnie z uwagi na ogrom czasu środków i starań na rozlozenie nas aby teraz Ot tak to odwrocic.

zaloguj się by móc komentować

bolek @saturn-9 28 kwietnia 2026 14:46
30 kwietnia 2026 07:32

"Czyżby owe neutralne haso networks skrywa ośmiornicę z kliszy ....?"

Niestety nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. Btw czy tzn, że Churchill był Żydem?

zaloguj się by móc komentować

bolek @OjciecDyrektor 29 kwietnia 2026 21:43
30 kwietnia 2026 07:43

"A mianowicie kredyty hipoteczne na budowę powoerzchni biurowo-handlowej"

Nie wiem jak to działa, ale mogę dorzucić taką krakoską obserwację.

Jedną z pierwszych galerii handlowych w Krakowie była Plaza. Na początku to była atrakcja, ale z czasem można było zaobserwować lekki zjazd. Kilka lat temu galeria została zamknięta. Jakiś czas temu budynek został zrównany z ziemią i w chwili obecnej jest wielka dziura w ziemi. Obstawiam, że za niedługo powstanie osiedle apartamentowców w cenie 20 tysięcy za metr i zostanie to sprzedane na pniu. 

Myślę, że wszystkie "nierentowne" powierzchnie biurowe zostaną w ten sposób w końcu zagospodarowane.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @bolek 30 kwietnia 2026 07:32
2 maja 2026 11:56

Btw czy tzn, że Ch...

Pochodzenie ktosik lansował [nie wiedziałem !] ... Zrzut ekranu.  Ale skoro był żył to może i był.

W Trzeciej Rzeszy, karykatura z epoki, wiedziano o jego problemach finansowych i kto regulował owe długi. Był zasobem personalnym silnej grupy: ''The Focus''.

"never waste a good crisis".

zaloguj się by móc komentować

Paris @OjciecDyrektor 29 kwietnia 2026 21:43
2 maja 2026 20:05

...  dobre  !!!

 

W  Ameryce  jest  taki  SYF  i  NEDZA,...  a  u  ,,nasz,,  biurowiec  oblozony  100%  dlugoterminowym  najmem  MA  PROBLEMY  z  regulowaniem  zobowiazan  -  to  normalnie  jest  TYLKO  SMIECHU  WARTE.  I  teraz  jeszcze  ten  kredyt  na  ,,przewalenie  i  przepalenie  kasy,,...  kolejne  ZLODZIEJSTWO,  a  la,  ,,zondakrypto,,.

Tak,  powtorka  jest  tuz  tuz,  blizej  niz  sie  spodziewamy,...  i  oby  sie  to  ZAWALILO  jak  najszybciej,...

...  SAFE  =  SYF  od  ,,LOnJi,,  zaakceptuja  te  POPiS`owe  ZLODZIEJE  -  bez  2  zdan  i  ROZKRADNA  W  LOCIE  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Paris @Mingus 29 kwietnia 2026 23:52
2 maja 2026 20:15

Ooo,  Panie  @Mingus,...

...  a  ja  mysle,  ze  -  w  swietle  -  ostatniej  ,,patosciepy  narodowej,,  tudziez  roznych  na  niebywala  skale  machloi  z  ,,zondakrypto,,  albo  innych  form  ,,pomocyCHarytatywnej,,  typu  ,,fOndacyjnego,,...  albo  wysypu  ,,formatUF  merdJowyH  -  ta  ,,transakcja,,  moze  byc,  jak  najbardziej,  NIEPOKOJACA  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @bolek 30 kwietnia 2026 07:43
2 maja 2026 20:23

Bardzo  prawdopodobne,...

...  ten  LOBUZ  de  Niro  z  synusiem  juz  sie  tam  u  Was  ,,kreNci,,  !!!

 

Ostatnio  cos  tam  ,,plul  sie,,  bo  nie  zgadzal  sie  cos  z  ,,pSZejeNciem,,  tvn,...  ale  PATOBANKSTERZY  ,,CZymajO  reNke  na  pOlsie,,.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować