-

ewa-rembikowska : Wczoraj Warszawianka, dziś Kujawianka.

Wywiad z profesorem Józefem Balcerkiem - z dedykacją dla Stanisława Ordy.

Tygodnik ITD, 28 września 1980 roku, nr 39

Rozmowa z profesorem doktorem Józefem Balcerkiem z SGPiS. Wywiad przeprowadził Maciej Rybiński. Tuż po strajkach sierpniowych. Profesor Balcerek doradzał komitetowi strajkowemu w Szczecinie.

- Panie Profesorze, jakie zmiany w naszej świadomości doprowadziły zarówno do zdarzeń sierpniowych, jak i do takiego ich rozwiązania, jakie nastąpiło?

- Mógłbym wykręcić się od odpowiedzi stwierdzeniem, że klasa robotnicza dojrzała, że dojrzało także do dialogu z robotnikami kierownictwo partyjne. Jest to komunał, który jak sądzę – będzie eksploatowany aż nad miarę. Odpowiem pytaniem – jak pan zareagował na postulat robotniczy obniżenia granicy wieku emerytalnego do 50-55 lat?

- Wydawał mi się niesłuszy.

- Właśnie. Dla pana, dla mnie człowiek 50-letni jest człowiekiem w pełni sił twórczych. Robotnik w tym wieku, sterany pracą źle zorganizowaną, nie przynoszącą satysfakcji, zbyt ciężką – jest często starcem. Różnica świadomości – pańskiej, mojej i nie tylko – jest tu ogromna. Nie zdawaliśmy sobie i chyba do dziś nie zdajemy sprawy, że na skutek najrozmaitszych wynaturzeń procesu zarządzania, ludzie u nas najzwyczajniej na świecie przedwcześnie się zużywają.

- Były i inne postulaty, ewidentnie niesłuszne, choćby 2000 złotych podwyżki dla każdego.

- Ten postulat stanowił tylko przejaw tendencji do egalitarnego dostosowania systemu płac do kosztów utrzymania. Być może metodą uzdrowienia tego systemu jest inne podejście do nomenklatur partyjnych. Mówię, to choć sam jestem członkiem partii. Ale mnie istnienie nomenklatury rozumianej jako ślepe posłuszeństwo obraża. Mnie nie potrzeba takiego przywileju, żeby coś znaczyć. Straszna byłaby świadomość, że jestem profesorem ekonomii tylko dlatego, że jestem członkiem partii. Pozycja każdego czlowieka powinna kształtować się w uczciwym współzawodnictwie kompetencyjnym, a nawet ideowym. Żeby uzdrowić politykę płac trzeba inaczej traktować nomenklaturę, inwestyturę feudalną i rezerwę kadrową. Te zjawiska obejmowały u nas szczyty hierarchii społeczno-zawodowej. Z nich wynikały nierówności ekonomiczne i społeczne, różnego rodzaju przywileje, których uzasadnienia należałoby szukać w pozostałościach feudalizmu.

W gospodarce uspołecznionej autentycznie nie prawo do pracy jest najwyższym dobrem. To jest zdobycz burżuazyjna. W gospodarce naprawdę uspołecznionej, nie upaństwowionej, najwyższym dobrem jest prawo do zajmowania wszystkich stanowisk, do jakich człowieka predysponują wiedza, zdolności i doświadczenie. Dlaczego pan, czy ja, nie mielibyśmy starać się, aby zostać prezesem rady ministrów? Bez realizacji tego podstawowego prawa nie można zrealizować prawa okresu przejściowego - każdy wedle zdolności, każdemu według zasług. Każdy, kto ma talent musi mieć możliwości jego wykorzystania. Struktura społeczno-zawodowa powinna być indetyczna w optymalnym modelu z układem hierarchii predyspozycji i zdolności. Tylko wtedy wszystkie siły twórcze i produkcyjne społeczeństwa mogą być w pełni wykorzystane.

- Więc Pan chciałby, żebyśmy walczyli o stanowiska, a właściwie przywiązane do nich dochody?

Chciałbym, żebyśmy mogli jak najlepiej służyć krajowi, na tych stanowiskach, na kórych spisywalibyśmy się najlepiej. A walka? Oczywiście walka kompetencji, talentów a nie układów i intryg. Co do dochodów, to jest naturalne, że w okresie przejściowym ludzie walczą o jak największy udział w dochodach. Nic w tym zdrożnego. Jeśli jesteśmy uczciwi, to musimy przyznać, że w każdym z nas tkwi coś z drobnomieszczanina, czy nawet kabotyna. To jednak nie znaczy, że główna treść naszego życia jest taka. Ja mogę się teoretycznie wyzwolić, zrozumieć. Człowiek najpierw myśli o działaniu, potem działa, tej kolejności już nie można odwrócic. Ale dla takich rozważań niezbędny jest standard bytu.

- Odbiegliśmy od tematu...

- Nie tak bardzo. Pan mnie pytał o świadomość, ja mówię o materialnej stronie życia, zresztą mówi się powszechnie, że kwestie bytu stanowiły podłoże niezadowolenia robotniczego. To się jedno z drugim ścićle wiąże. W 1977 roku dokonano spisu kadrowego. Chodziło o kadry zarządzania, planowania itp. Na 18 tysięcy osób zaliczonych do kady kilka tysięcy nie miało wyższego wyksztalcenia, sporo było nawet bez wykształcenia średniego. W tym samym czasie mieliśmy w Polsce 1100 tysięcy osób z wyższym wykształceniem. Jeśli milion osób nie może obsadzić 18 tysięcy stanowisk, to coś jest nie tak. To znaczy, że nie istnieje współzawodnictwo. A jeśli w podziale dochodu nie ma współzawodnictwa, to właściwie większość społeczeństwa wyłączona jest ze współzawodnictwa zdolności i kompetencji.

- Nie wiedziałem o istnieniutego spisu. Nie wiedziałem nawet, że istnieje coś takiego jak „kadra” poza piłkarstwem.

- Te 18 tysięcy osób decydowało o podziale dochodu narodowego, posiadało więć realną władzę właścicieli środków produkcji. Dlatego grupa ta została wyodrębniona spośród innych planistów, statystyków, inżynierów, czy techników. Gdyby nie zakres ich władzy, nie różniliby się od innych. Ta właśnie grupa biurokratycznej hierarchii urzędniczej doprowadziła system przedstawicielski w kraju do częściowego wyrodzenia się w system biurokratycznych zależności.

- Więcej obarcza Pan odpowiedzialnością za kryzys społeczny i gospodarczy biurokrację, która rządzi nie tylko u nas, ale we wszystkich krajach, także tych, w których dzieje się całekim nie najgorzej. Weźmy chociażby rozmaite amerykańskie rewolucje menadżerów itd.

- Biurokracja zawsze i wszędzie była grupą służebną. W krajach kapitalistycznych biurokracja zarządza, ale jest na usługach burżuazji. Jest administratorem środków produkcji, które pzoostają własnością burżuazji. U nas biurokracja uzuropowała sobie prawo właśności środków produkcji, które faktycznie są własnością klasy robotniczej. Pozbawiona nadzoru, nasza biurokracja prowadziłą ekstensywną gospodarkę zasobami ludzkimi, surowcowymi, finansowymi. W 1970 roku wyczrpały się ostatnie proste rezerwy. Sięgnięto po rezerwy zagraniczne. One także się wyczrpały, właśnie w tym roku. To wszystko.

- I klasa robotnicza upomniała się o swoje prawa. Czy teraz doszliśmy już do świadomości?

- Powiedzmy, do dojrzałości klasy robotniczej. Przeczytałem w jakieś gazecie pogardliwą tezę o klasie robotniczej w pierwszym pokoleniu. Nie jest to teza propagandowa. Także „naukowa”. Ta teza stanowiła podstawę i usprawiedliwienie biurokratyzmu centralistycznego jeszcze w czasie razlizacji planu 6-letniego. System represyjny wobec robotników usprawiedliwiano tym, że klasa robotników roztopiła się w żywiole chłopskim i drobnomieszczańskim. W tym czasie klasa robotnicza wzrosła zaledwie o 27%. Jak mogło 73% rozpłynąć się w 27 %? Zwłaszcza, że najsilniejsze ośrodki robotnicze nic nie straciły na znaczeniu. W nowych badaniach nad klasą robotniczą przemilcza się okres wojny i okupacji. Tymczasem był to okres potężnego wzrostu liczebnego i zmiany świadomości. W roku 1949 było dwa razy więcej robotników wielkoprzemysłowych niż w 938. Większość tych nowych, to byli ludzie wywiezieni na przymmusowe roboty do Niemiec, z których znaczna część pracowała w fabrykach III Rzeszy. Zetknęli się tam z najnowocześniejszym na owe czasy przemysłem. Dodatkowo, wpływ na przemiany ich świadomości miały warunki terroru, eksploatacja, poniżanie godnosci narodowej. Nigdy w naszej historii nie nastąpiły tak głębokie zmiany świadomosci, jak te spowodowane brutalną polityką okupanta.

Nasza klasa robotnicza przed wojną pracowała w połowie w małych zakładach. Niemcy włączyli organizm gospodarczy w wysiłek wojenny, nastąpiła brutalna proletaryzacja chłopstwa. Ten okres stanowił największe przyspieszenie procesu narastania świadomości i dojrzewania klasy robotniczej. A trwał 5 lat.

- Rzeczywiscie, przypominam sobie wiele prac o najrozmaitszych aspektach wojny i okupacji, ale żadnej o socjologicznie ujętych losach klasy robotniczej.

- Naród nie przeżył tak potwornego okresu w 1000-letniej historii. Pomijać go, rozważając świadomość klasy robotniczej, to bład, który się mści, choć usprawiedliwia metody represji wobec klasy robotniczej w okresie planu 6 letniego. Nauki społeczne potępiają te metody, ale je usprawiedliwiają brakiem świadomości. Funkcjonuje też inna teza, o piewrotnej akumulacji socjalistycznej, nawiązująca do pierwotnej akumulacji kapitylistczynej. Usprawiedliwia się, że trzeba było zbudować przemysł od podstaw. Jest to teza reakcyjna w szacie humanistycznej. Polska była krajem podporządkowanym. Przemysł był w rękach obcych monopoli. Przy autentycznych stosunkach socjalistycznych nie trzeba było gromadzić pierotnej akumulacji, no ona była – stanowiły ją zyski obcych monopoli przejętych przez państwo. Przeciw akumulacji wstępnej przemawia jeszcze szereg innych okolicznosci.

- Panie Profesorze, powiedział Pan przed chwilą, że biurokracja prowadziła gospodarkę rabunkową, niszcząc zasoby aż do ich wyczerpania. Jest inna teoria, o ekstensywnych i intensywnych okresach w rozwju gospdarki socjalistycznej?

- Nasza gospodarka szła w kierunku ekstensywności. Klasa robotnicza pozbawiona realnej własności jest klasą robotników najemnych. Upaństwowione środki produkcji przejmuje aparat biurokratyczny, który jednak nie może być ich właścicielem, ponieważ nie posiada jednolitego stosunku do własności. W hierarchii biurokratycznej następuje atomizacja pionowa i pozioma (zakres kompetencji). Nikt nie patrzy w górę, ani w bok. To jest po prostu atomizacja horyzontów myślowych, ograniczenie. Stąd rabunkowa gospodarka siłą roboczą i środkami produkcji. A można sobie pozwolić na wszystko, bo nie jest się właścicielem. Prawdziwy właściciel doprowadziwszy do ruiny przedsiębiorstwo pozsotawał żebrakiem. Biurokrata awansuje – jeśli tylko zachowywał się lojalnie.

- Co należy uczynić, aby uzdrowić nasze stosunki?

- Biurokracja musi zostać zlikwidowana, to znaczy pozbawiona władzy. Powinna zajmować się tylko administrowaniem, planowaniem, zarządzaniem. Ja nie walczę z administracją państwową, proszę mnie dobrze zrozumieć. Żądam tylko jej powrotu do tej roli, która jest wpisana w konstytucję.

- Czy porozumienia podpisane z robotnikami wnoszą coś w tej materii?

- Porozumienia nie mogą zlikwidować przyczyn głębokiego kryzysu polityczno-społecznego i gospodarczego. Sposobów wyjścia trzeba szukać w jak najszerszej, rzeczywiście demokratycznej dyskusji. Wnioski z takiej dyskusji powinny stanowić materiał do sformułowania programu, skierowanego do realizacji przez aparat administracyjno-wykonawczy. Jednocześnie trzeba zrobić wszystko dla odrodzenia i skonsolidowania partii, dla przywrócenia jej kierowniczej roli, dla odnowy partyjnego centralizmu, rzeczywiście demokratcznego. Myślę, że klasa robotnicza jest w pełni świadoma tych konieczności.

- Panie Profesorze, w wydarzeniach sierpniowych, w strajkach, w rozmowach z komisjami rządowymi szeroko uczestniczyli robotnicy młodzi, trzydziestolatki, pokolenie już powojenne. Jak Pan ocenia ich dojrzałość, stan ich świadomości?

- To pokolenie przeżyło rok 1970, otarło się też o rok 1956. Mówiono o nim bardzo źle – że zainteresowane konsumpcją, obojętne, ospałe. Wydarzenia zadały wszystkim tym twierdzeniom kłam. Jak to się stało? Nie wiem, czy stać mnie na pełną analizę, czy w ogóle jest ona w tej chwili możliwa. Ale sądzę, że to pokolenie coraz bardziej uświadamiało sobie, że coś jest niedobrze. Z jednej strony funkcjonowała teza, ze w socjaliźmie wszystko jest możelw, z drugiej strony stała rzeczywistość. Wychowaliśmy tę mlodzież z jednej strony kolektywnie, z drugiej zaś został rozbudzony indywidualizm, przyszło otrzeźwienie. Przyszła świadomość jedności losów klasy robotniczej i państwa, i narodu. To co nazywamy upomnieniem się robotników o słuszne prawa stanowiło w gruncie rzeczy manifestację dojrzałości politycznej nowego pokolenia klasy robotniczej, gotpwej do przejęcia władzy.

- Przypuszcza Pan, że na to pokolenie można liczyć?

- Najsilniejsze, najmniej rozkojarzone, najpewniejsze swoich racji jest to pokolenie, o którym pan mówił.

Zdjęcie z artykułu Krzysztof Gierałtowski

 



tagi: józef balcerek  wydarzenia sierpniowe  itd  centralizm biurokratyczny 

ewa-rembikowska
2 listopada 2022 21:07
123     3371    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

olekfara @ewa-rembikowska
3 listopada 2022 08:32

Pani Ewo, wszystkie takie rozmowy, to jest wpychanie nas wszystkich w ślepą uliczkę.  Na świecie od zarania wieków istnieje tylko jeden ustrój. Ustrój podatkowy. Żeby go zdefiniować, najlepiej zadać kilka pytań.

Czego dotyczy - poboru podatków

Kto ma płacić - wszyscy

Wielkość obciążenia podatkowego - 100%

Czas poboru podatków - pamięć pokolenia, ale nie społeczeństwa. lecz rodziny płatnika podatku. Zgodnie z tym i rodzina jest wrogiem.

Sposób poboru - są tylka dwa sposoby, pierwszy - drastyczny, czy są pieniądze na zapłacenie podatku, czy ich nie ma, podatek trzeba zapłacić, drugi usypiaający, który można podzielić na trzy podgrupy. Pierwsza podgrupa, trzeba dać ludziom zarobić, żeby mieli z czego opłacić, druga podgrupa finansująca to pierwszą, trzeba dać ludziom kredyty bankowe, żeby mieli z czego zapłacić, trzeciej grupie zostaje już tylko pożyczka parabankowa (lichwa), choć i ta druga od lichwy nie jest wolna.

Filtrując prze sito tej definicji ustroju podatkowego, można dojśc do bardzo ciekawych wniosków. Np:

Czym jest wojna - to po prostu reset ludzkiej pamięci i pobór zaległych podatków

Czym są ustroje polityczne - to rodzaj kaftanu zakładanego społeczeństwom, żeby mieli nadzieję, że kolejny ustrój będzie lepszy.

Dlaczego Kościół Katolicki jest wrogiem i tylko on z kościłów i dlaczego imputuje sie mu , że jest opium dla ludu. To proste, jest jedynym kościołem, który mówi o duszy człowieka i nie traktuje go jako zwierzę. Kiedy Kościół Katolicki  ubierze narzucany mu kaftan, jakikolwiek, dziś ekologiczny, przestanie byc kościołem. Co z tym opium dla ludu, to proste, minimalizuje pobór podatku, życie doczesne nie jest najważniejsze.

Czy ten ustrój ewouluje, tak, lecz nie w sojej istocie, lecz w kierunku, tak popularnego w tym w tym wywiadzie centralizmu, przekładając na współczesny język w stronę globalizmu.

A gdzie wpakujemy tak usilnie lansowany patriotyzm w obronie ojczyzny, oczywiście do definicji wojny, ktoś musi przecież walczyć, powstania niewolników nie nadążają przecież za "postępem".

Kto jest beneficjentem?

zaloguj się by móc komentować

valser @ewa-rembikowska
3 listopada 2022 08:55

Przez takich Balcerkow sprawa zostala przegrana i do teraz musimy ogladac morde towarzysza Millera co nas niby reprezentuje w europarlamencie.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @olekfara 3 listopada 2022 08:32
3 listopada 2022 08:58

Bardzo klarownie Pan to wyłożył. Biurokracja fiskalna wyrodziła się w oligarchię, która mając narzędzie w postaci decyzji administracyjnej jest w stanie zniszczyć każdego. Przy podatkach prawo działa wstecz, każda interpretacja oficjalna wzrusza dotychczasowy stan rzeczy, no i z góry istnieje domniemanie winy. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @valser 3 listopada 2022 08:55
3 listopada 2022 09:05

Ponieważ osobiście  znałam profesora, więc pozwolę się nie zgodzić z tym twierdzeniem. On był zawsze outseiderem w tym towarzystwie oraz profetą.

To Amerykanie wybrali Balcerowicza, aby wprowadził w Polsce plan Sachsa ze wszystkimi tego faktu konsekwencjami, również tymi, że dzisiaj oglądamy mordę Millera w UE jako naszego reprezentanta a dzieci komuchów są ustawione jak nigdy wcześniej.

Po prostu trzeba wszystko zmienić, by nic się nie zmieniło.

zaloguj się by móc komentować

valser @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 09:05
3 listopada 2022 09:24

Dobrze, ze Balcerka nie wybrali zamiast Balcerowicza, bo z niego taki ekonomista byl, jak ze mnie trener hokejowy.

Ten fragment z Balcerka mi wystarczy - " Pozycja każdego czlowieka powinna kształtować się w uczciwym współzawodnictwie kompetencyjnym, a nawet ideowym. Żeby uzdrowić politykę płac trzeba inaczej traktować nomenklaturę, inwestyturę feudalną i rezerwę kadrową. Te zjawiska obejmowały u nas szczyty hierarchii społeczno-zawodowej. Z nich wynikały nierówności ekonomiczne i społeczne, różnego rodzaju przywileje, których uzasadnienia należałoby szukać w pozostałościach feudalizmu."

- to rozumiem jest taki zarcik z jego strony? Moze on jeszcze w wolny rynek wierzyl i "gre sil ekonomicznych na rownych zasadach"?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 09:05
3 listopada 2022 10:07

Dziękuję. 

Jak zapewne Pani dostrzega  po zamieszczonych komentarzach, nie ma z kim tu dyskutować na poziomie nie obrażającym własnej inteligencji.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stanislaw-orda 3 listopada 2022 10:07
3 listopada 2022 10:41

Można ten wywiad potraktować ahistorycznie, poza kontekstem sytuacyjnym. Można jako dokument epoki. Wywiad przeprowadzony miesiąc po wydarzeniach sierpniowych, gdy cenzura jeszcze szalała i przez kolejnych kilka lat trwała przepychanka, która opcja zwycięży. 42 lata to szmat czasu.

Jak przypuszczam tygodnik ITD nie został zdigitalizowany, więc dostępność tego wywiadu jest niewielka. Dlatego zamieściłam tutaj na blogu. No i dla zdjęcia, którego nawet w Wiki nie ma.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 10:07
3 listopada 2022 10:57

Przede wszystkim nie ma o czym dyskutowac.

Facet pisze o swojej wierze w kompetencje i jednoczesnie ma legitymacje PZPR. Gadajac takie rzeczy i przynalezac do gangu daje sie swiadectwo swojej bezgranicznej naiwnosci i glupoty, albo sie rznie glupa, co w sumie nie ma znaczenia bo outcome jest taki sam.

To tyle w temacie poziomow i inteligencji.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 3 listopada 2022 10:57
3 listopada 2022 11:06

NIe chce mi się z tobą gadać.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 11:06
3 listopada 2022 11:11

Sie Stasek zdecyduj. Czy poziomy ci sie pomylily, czy to tylko zwykle lenistwo? Bez odbioru.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 09:05
3 listopada 2022 11:22

" To Amerykanie wybrali Balcerowicza, aby wprowadził w Polsce plan Sachsa ",tym bardziej pani Ewo zadziwiający jest fakt ,ze pan Rafał Ziemkiewicz uważał Balcerowicza ,że jest " „autentycznym patriotą i człowiekiem oddanym idei”. Nie jest moim zamiarem wywoływać dyskusji na temat twórczości pana Ziemkiewicza i co miał na myśli,ale z upływem lat  widzimy jak wszystkie wywody publicystów i uczonych profesorów skończyły się tym co mamy...

Trafia mi do przekonania pani zdanie" Po prostu trzeba wszystko zmienić, by nic się nie zmieniło "  lecz rozkład jest tak dalece posunięty,że w najbliżym ,a nawet dalszym czasie nie jest to możliwe.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 3 listopada 2022 11:22
3 listopada 2022 11:41

Nie wiem, kiedy Ziemkiewicz pisał peany na cześć Balcerowicza.

Natomiast pamiętam doskonale te czasy, gdy tenże był lansowany przez wszystkie media na młodego, zdolnego, bezkompromisowego zbawcę ojczyzny, urodzonego liberała. Jakoś wówczas nikt nie podnosił, że należał do PZPR i wykładał w partyjnej szkole marksizmu-leninizmu, no i że był bezwolnym acz wielce zaangażowanym wykonawcą programu narzuconego przez kapitał amerykański po wizycie Jaruzelskiego u Rockefellera.

Miał w miejsce nomenklatury partyjnej wprowadzić koropracje miedzynarodowe i wprowadził je przy okazji likwidując źródło problemu, czyli wielkoprzemysłową klasę robotniczą.

Teraz przemysłu nie mamy, klasy robotniczej też, za to są zakredytowane korpoludki, które nie śmią pisnąć w obawie przed wyfrunięciem za bramę.

zaloguj się by móc komentować

chlor @ewa-rembikowska
3 listopada 2022 11:51

Pomijając archaizmy ideologiczne, Balcerek miał oczywiście rację mówiąc że podstawą rozwoju kraju jest swobodny dostęp do stanowisk uzależniony jedynie od wiedzy, zdolności i doświadczenia.

Nie jest to żadne pobożne życzenie, bo stan przybajmniej zbliżony spotyka się w niektórych firmach czy instytucjach. W pewnych krajach częściej, w innych z zasady wcale.

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 11:41
3 listopada 2022 12:12

W 2004 roku,gdzie została wydana książka "Polactwo":recenzja doczekała się wzmianki w wiki:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polactwo

A więc około 20 lat temu,wizyta generała u Rockeffelera była w 1985 roku,więc sporo czasu,aby ocenić "dobrodziejstwa Sorosa-Sachsa-Balcerowicza i jego słynny monetaryzm i balcerowiczowską terapię szokową w Polsce ,gdzie benificjentami tej terapii zostali wszyscy,którzy mieli legitymacje partyjne.Nie inaczej. Więc nie dziwota,że w ramach dawnej przyjaźni chadzał na pogaduszki do towarzyszki panienki w domu generała.Nie dotykając tak bolesnej sprawy,że generał odprowadzony został z honorami na tamten brzeg.

Przyznaję,że miałam pewną rodzaju słabość do Rafałka i jego wywodów,ale jak długo można nosić bielmo na oczach?

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 3 listopada 2022 09:24
3 listopada 2022 13:09

i awansowanie w pionie w resortach wg kompetencji, obecny zasob tzw. kadrowy MSWiA to ok. 22 tys. osób plus rodziny i znajomi, jak w ocenie awansowanego prokuratora uzyskałem potwierdzenie,  że głupi to odpowiedż uzupełniająca była 'ale nam kazali' 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 3 listopada 2022 10:57
3 listopada 2022 13:14

to jest poziom abstrakcji oraz 'wiedzy' dla profanów niedostępnej, jeszcze jedna analiza i jeszcze jeden wywiad a już bylby raj i spod Wieliczki byłby premier po wieczorowych studiach ...; wywiad jest znakomity poznawczo - pokazuje meandry rozumowania oraz to, że celowo i świadomie cały aparat skarbowy po 1989r. ustawiali funkcjonariusze SB [tysiące nielustrowanych, bo Polaków trzeba trzymać za ...] jako przewodnia siła narodu,- to jest świat kompetencji i wyraz rozżalenia, ze sa znakomite pomysły ale partia/e nie chciały czy tez nie chcą ich realizować; mówimy własność w domyśle partia - to na dzisiejsze czasy

zaloguj się by móc komentować

qwerty @chlor 3 listopada 2022 11:51
3 listopada 2022 13:21

tylko zapmniał że główna siła motoryczną rozwoju jest zdolnośc do kumualcji kapitału w rękach tych zdolnych/pracowitych/.. a obsady personalne stanowisk są formą konfrontacji z tymi co nie mają lub nie chca brać udziału w wyścigu do stanowisk lecz chcą 'pobawic' się w kapitalizm; stanowisko jako wizja rozwoju cywilizacji? wyścig szczurów w admistracji jako znamię dobrobytu? za takie wizje dziękujemy, każda formuła takiej wizji konczy sie ekstrapatologią i to widać obecnie w RP; żona śedzia, mąz komornik, mąz wot, brat sędzia, itd., itd. po co nam takie diagnozy, które są oderwane od realiów życia w RP? bez partii kariera? to niemozliwe!!!! jako kuriozum w tym realu powstała 'antypartia' i świat wg Kononowicza

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 3 listopada 2022 13:09
3 listopada 2022 13:22

Facet robi profesure w tym systemie niekompetencji i bandycko-mafijno-gangsterskich ukladow i sie upomina sprawiedliwosc. No chyba snie jak to czytam. Jesli rzeczywiscie znal sie na ekonomii, to nic nie stalo na przeszkodzie, zeby rzucic uczelnia, tak samo jak rzucil legitymacja partyjna i zaczac robic pieniadze. Tylko, ze oni wszyscy sa tacy fachowcy, ze nawet jakby dac mu warzywniak do prowadzenia, to on zarznie temat w miesiac. I tak sie skonczy Piesn o Rolandzie. Polegl na polu chwaly.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 3 listopada 2022 13:21
3 listopada 2022 13:29

mnie szkoda czasu robic jakis recycling rzeczy przegranych.

Skonczylem w schylkowym PRL studia na wydziale nauk spolecznych na kierunku pt. nauki polityczne i potem jeszcze zamknalem absolutorium w studium doktoranckim na kierunku filozofia.

Po studiach ten dyplom magistra dal mi robote w szkole jako nauczyciel historii i wiedzy o spoleczenstwie. Po jednym roku szkolnym sie zorientowalem, ze szkoda zycia. Dzisiaj juz nie wyciagam nigdzie tych papierow bo smiech i strach.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 3 listopada 2022 13:29
3 listopada 2022 13:40

"O sprawie pisze businessinsider.com.pl, który przypomina, że system podatkowy przeszedł kolejną przemianę trakcie 2022 r. Łatka 2.0 Polskiego Ładu miała naprawić błędy pierwszej odsłony reformy. Jedną z głównych zmian była likwidacja ulgi dla klasy średniej. W zamian w pierwszym progu rząd obniżył stawkę podatkową z 17 do 12 proc. " - tutaj dalej jest społeczeństwo klasowe i jest zarządzane z tych samych podręczników;- klasa, ulga, bez ulgi, formularz, wina, kara, ... to ta droga rozżalonych co mają recepty na jedna i wieczną ideologię; realnie kapitał jest kumulowany sposobami administracyjnym w rękach de facto administracji i robiących kariery wg 'kompetencji'; po studiach pracowałem na uczelni i jak rektoor powiedziłą, że dla takich jak ja nie widzi miejsca na 1/2 etatu [musiałem dorabiać u prywaciarzy aby utrzymać rodzinę] moje tlumaczenia, że publikacje, drugi fakultet, współraca z przmysłem, .. zbył krótko Niet;- Bogu dziei że ojcie po wojnie nakupowal troche nieruchomości to przeżyłem ale gdy w 2000r. po wygranym przetrargu na obliczenia dla rafinerii w Płocku [oprogramiowanie autorskie moje i kolegi] i zrobieniu kontraktu w 2 tygodnie, Amerykanie zaproponowali nam utwoerzenie wspolnej firmy to juz widzuiałem, że koniec będzie szybko, no i był jak usłyszałem w UKSie 'szkoda że Pan nie jest z nami"m szkoda recyklingu masz racje 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @qwerty 3 listopada 2022 13:40
3 listopada 2022 13:55

Cytowany wywiad ma ponad 40 lat.
Wtedy zbyt wielu dzisiejszych mądralińskich (exempum: valser) nie było.

Natomiast  kreowanie się na "mądrych po szkodzie" to łatwizna umysłowa.

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 3 listopada 2022 13:40
3 listopada 2022 13:56

klasa srednia to ta co ma cztery kola na reke  na miesiac...

w Polsce na szczescie sa sensowni ludzie, ktorzy robia pieniadze wlasna glowa i ryncami, ale nie specjalnie chca zeby bylo wokol nich glosno.

No i zrobilo sie cicho wokol tzw. szarej strefy, czyli rzeczywistej wolnosci gospodarczej.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 13:55
3 listopada 2022 14:10

Oczywiscie, ze byli, tylko ty nie chcesz patrzec w ich strone.  Jak towarzysze sie wzieli do roboty to bylo tak jak z Piotrem Bartoszcze, a reszta madralinskich widziala co jest grane i wyjechala.

Pozostali w kraju i przy zyciu uwierzyli w ustrojowa transformacje i jest to co jest. Cala reszta tego solidarnosciowego kombatantcwa jedzie do dzis na "peknej karcie patriotyzmu", a te wszystkie komusze zwolnienia z pracy, internowania i aresztowania to w duzej czesci byla maskirowka potrzebna do legendowania opozycyjnego. Na to mozna dac sie nabrac, no ale tylko raz.

I oczywiscie masz racje. To wszystko dopiero widac z perspektywy czasu, bo kazdy sie moze krewowac na eksperta post factum. Ja dzisiaj wszystkim profesorom mowie to samo - spadajcie na drzewo oszusci i nieroby i przestancie ludziom w glowach bigos robic. I chwyccie sie jakiejs roboty.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser 3 listopada 2022 13:56
3 listopada 2022 15:14

O wolności Ty Moja  Valserze...w szarej strefie gospodarczej nawet kobiety z pietruszką wiedziały jak "se" poradzić i chwała im za to.Gorzej w czasie przeszłym przedstawiała się szara strefa nagłych milionerskich fortun...No tak zdolność do mnożenia kapitałów ,niekoniecznie z tytułami ekonomi,ale jakiś doktorat mile widziany,w Balcerowiczowskiej terapii był hasłem zbójeckiego Robin Hooda.Tylko wektor został odwrócony...Ot i cała filozofia,ale co ja tam wiem....

zaloguj się by móc komentować

valser @BTWSelena 3 listopada 2022 15:14
3 listopada 2022 15:45

jesli chodzi o profesora Balcerka, to podpowiedz jest taka, ze jak tam u niego z rodzina bylo? Nie wiem czy w ogole mial jakas, ale jesli tak to wystarczy przesledzic ich szlak bojowy - zony, corki, synowie, kuzyni, bracia? Jakby sie okazalo, ze oni tez przypadkiem po jakis katedrach sie wymardzaja to bylibysmy w domu. Kompetentnie.

Ciezko to jednak sprawdzic, bo jak sie w googla wrzuci Jozef Balcerek to wyskakuje gosciu z Targowka, ktorego gral Witold Pyrkosz z filmu Alternatywy 4. I to jest kultowa postac do dzis.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @ewa-rembikowska
3 listopada 2022 17:39

(…)W krajach kapitalistycznych biurokracja zarządza, ale jest na usługach burżuazji (…).

Zaiste żyjemy w dość dziwnych czasach, bo pamiętając realny PRL mamy deja vu… doczekaliśmy się ekspansji korporacji, które de facto są przedsiębiorstwami socjalistycznymi z gigantyczną biurokracją. W zasadzie nie wiadomo jak one są w stanie sfinansować swoje koszty. Odpowiedzią jest..kredyt i tzw rynki, dla których korporacje są klientem idealnym. Biurokracja pełni rolę służebną wobec źródeł finansowania czyli emitentów kredytu. Poziom „oderwania” profesury ( ekonomicznej aż do medycznej ) od rzeczywistości jest wprost proporcjonalny do wysokości grantów. Ponieważ korporacje są strukturą socjalistyczną mają za zadanie dać pracę – dawniej nomenklaturze partyjnej i jej znajomym a teraz jest bardziej demokratycznie - grupom politycznym, obyczajowym ,plemiennym itp. Z czego to wynika ? Generowanie a w zasadzie produkcja pieniądza oderwała się całkowicie od rynku dóbr i usług. To dało pole do działania takim projektom jakie głosi Klaus Schwab czyli pozbawienia nas jakiejkolwiek własności „ ku chwale kredytu”… Historia zatoczyła koło…w innych dekoracjach. Proletariusze wszystkich krajów łączcie się… 

zaloguj się by móc komentować

MZ @valser 3 listopada 2022 14:10
3 listopada 2022 17:55

"Pozostali w kraju i przy zyciu uwierzyli w ustrojowa transformacje i jest to co jest. Cala reszta tego solidarnosciowego kombatantcwa jedzie do dzis na "peknej karcie patriotyzmu", a te wszystkie komusze zwolnienia z pracy, internowania i aresztowania to w duzej czesci byla maskirowka potrzebna do legendowania opozycyjnego. Na to mozna dac sie nabrac, no ale tylko raz."

No niestety przykra prawda...

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @peter15k 3 listopada 2022 17:39
3 listopada 2022 18:12

"... łącznie się, bo strzelam"

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @peter15k 3 listopada 2022 17:39
3 listopada 2022 18:33

O to chodzi.

Tylko dzisiejszy korporacjusz został nauczony rywalizacji a nie współpracy, więc żadnego strajku nie wywoła. Tych wyautowanych z jakiegoś powodu (wylew, zawał, depresja, nerwica) zastąpią nowi. Nomenklatura - dzisiaj nazwana managmentem - może spać spokojnie.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser 3 listopada 2022 15:45
3 listopada 2022 18:38

To prawda,krótki życiorys Józefa Balceraka na wiki nie za wiele opisuje. Odsyła do nekrologu" Z głębokim smutkiem zawiadamiamy, że dnia 23 października 1995 roku zmarł nagle

"prof. dr hab. Józef Balcerek

były kierownik Katedry Socjologii Pracy, Polityki Społecznej i Zatrudnienia, długoletni pracownik naukowy SGPiS - SGH."

Przeglądam właśnie książkę jubileuszową wydaną 2019r zdigitalizowaną,ale na próżno szukam wzmianki o prof.Balceraku.I jako doradcy "Solidarności",spodziewałam się ,ze będzie miał umieszczoną wzmiankę w "Encyklopedii Solidarności",gdy tymczasem :brak wyników...

Pani Ewa wprost wyłowiła perełkę wywiadu,bo wszędzie działalność profesora praktycznie nie istnieje.

 

zaloguj się by móc komentować


valser @MZ 3 listopada 2022 17:55
3 listopada 2022 19:01

Prawda nigdy nie jest przykra. Prawda oczyszcza i oswietla. Prawda nie pozostawia watpliwosci, nie staje w rozkroku i zazwyczaj jest prosta. Czasami boli, ale tylko slabych, chwiejnych, tchorzliwych, leniwych i niezdecydowanych.

Ja sobie zdaje sprawe, ze w pojedynke niewiele mozna zdzialac, ale to nie znaczy, ze nie mozna zdzialac nic.

Trzeba trzymac w pamieci, ze za kazdym razem jak idziesz na kompromis, to podwazasz swoje wartosci i to w co wierzysz.

Nie mozna byc w partii, dostawac w tych warunkach profesure i nadawac, ze kompetencje sie licza. To jest klasyczny, zwykly oportunizm.

Na mnie robi wrazenie zyciorys Zygmunta Blazejewicza. Tyle co on tej wszawicy kacapskiej natlukl to robi rzeczywiscie wrazenie. Zrozumial jednak, ze tych okolicznosciach powojennych czeka go los Burego, albo Lupaszki i po prostu sie zawinal z terenu i wyladowal w USA. Ocalil zycie, co jest chwalebne i nie poszedl na zadne komromisy. Nie chcial zyc pod sowieckim butem i nie daj Boze jeszcze w tych okolicznosciach robic kariere.

Tak, ze tego... zdrowie panow profesorow. Moze jeszcze kiedys pojda po rozum do glowy i moze im kiedys jajka urosna.

https://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/zolnierze-wykleci/95132,Zygmunt-Blazejewicz-Zygmunt.html

Jesli juz mialbym kims sie inspirowac i z kogos brac przyklad - majac do wyboru Zygmunta i Jozefa, to wlasciwie juz nic nie musze mowic.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 3 listopada 2022 18:38
3 listopada 2022 19:10

Tak jak dzisiaj Coryllus jes zamilczany tak profesor był zamilczany w czasach dawno minionych przez swoich wspaniałych kolegów. Jego narracja szła w poprzek propagandy partyjno-naukowej. Jego tezy o tym, że fundusze spożycia społecznego (budżet) służą do petryfikacji struktur społecznych a nie do niwelacji różnic spowodowała oskarżenie nieomaże o rewizjonizm. Zamawiano u niego prace, płacono za nie a potem nie drukowano. Kilka lat wojował o druk podręcznika/skrypu pt. "Socjologia Pracy", bo za dużo w nim było - jak na ówczesne czasy - tez nieprawomyślnych. W mediach nie istniał, żadna gazeta nie miała prawa o nim pisać a już wywiad przeprowadzić...

Dzisiaj to wydaje się być śmieszne, ale tak było. Widziałam to wszystko na własne oczy.

Byłam u niego (podobnie jak pan Orda) na seminarium magisterskim. Potem jeszcze po ukończeniu studiów kontaktowałam się z nim, bo chciał w jakiejś pracy zbiorowej umieścić artykuł na bazie mojej pracy magisterskiej.

Wywiad zachowałam jako pewnien symbol epoki, która się skończyła.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stanislaw-orda 3 listopada 2022 19:00
3 listopada 2022 19:11

Dlatego dałam ten wywiad jako uzpupełnienie.

zaloguj się by móc komentować

valser @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 19:10
3 listopada 2022 19:23

Coryllus ma los w swoich rekach i nadaje lepiej niz J-23. Zestawienie Coryllusa z Balcerkiem to pomylka grubszego rzedu.

Prof. Balcerek niestety nie mial tego przywileju, zeby o sobie decydowac. Nigdy po ten przywilej nie siegnal. Jak sie bierze wyplate przez kilka sezonow, to wedlug moich kryteriow jest sie pozbawionym szansy, zeby o sobie i swoich sprawach decydowac.

BAlcerek lansowal w komuszym swiecie himere o kompetencjach. Basn, ze jak jestes dobry to cie wezma do skladu. Nie wiem z kim profesor Balcerek "wojowal" o druk podrecznika, ale to tylko pokazuje, ze jego akcje byly cos "nie halo". Wyglada na to, ze on nie bardzo kojarzyl co sie dookola niego dzieje.

To co jest w tej historii interesujace to informacja, kto w filmie Alternatywy 4 wymyslil menela z Targowka o tym samym imieniu i nazwisku co profesor? Reszta to jest solidarnosciowy zlom na ktorym nic sie juz nie da sie zbudowac.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 19:11
3 listopada 2022 19:32

to było do tych, którzy nie czytali

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 3 listopada 2022 19:23
3 listopada 2022 19:37

A może tak przestałbyś się  ośmieszać,  bo żaden z ciebie wujek dobra rada.

W kazdum czasiew i w każdych okolicznościach wiesz kto i jak powinien się zachować.
  Twoja pyszałkowatość jest nie tyle śmieszna, co zwyczajnie nużąca.

PS
Czy znałeś braci Rejentów?

Domyśl się dlaczego o to pytam.

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 3 listopada 2022 19:10
3 listopada 2022 19:46

Dzięki za wyjaśnienie .Właśnie czytam to jubileuszowe wydanie lata 1949–2019 i po człowieku z takimi tytułami praktycznie nie ma śladu... Może jeszcze doczytam...z początku myślałam ,że trafiłam na zupełnie inne wydanie dotyczace innej uczelni... Ale dlaczego w "encyklopedii Solidarności też nie,to nie bardzo rozumiem.Chyba,że...no nie wiem nie chcę spekulować na temat działaczy "S".. Proszę aby pani rzuciła okiem ,co to jest,tak w skrócie?

https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KGS/70-lecie-KGS/Documents/Ksiazka_jubileuszowa.pdf

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 19:37
3 listopada 2022 20:01

Stasek... nie masz do mnie zadnego podejscia. Moze masz wiecej szarych komorek, ale to nie robi roznicy.

Ty jestes przy swoich zramolalych autorytetach, cisnac ich nie wiadomo po co? Ja swoich i twoich przeswietlilem i wrzucilem ich do kosza na makulature. Nie mam zadnych. Oprocz jednego. Jak jestes kumaty to sie domyslisz.

Nie bede cie oswiecal ile razy wystawialem sie na posmiewisko i ile razy publika mnie wysmiala. To nie ma znaczenia i nigdy nie mialo. Tych co sie smiali nachalnie i glosno, to sobie dobieralem jeden na jeden i wtedy do smiechu to juz im nie bylo.

Ja zdaje sobie sprawe, ze zgine od broni, ktora sie posluguje i nie robie z tego problemu. Zycie, Stasek... zycie. Nie zmieni to niczego. Bede do konca szedl wyprostowany, z podniesiona glowa, dopoki glowa nie spadnie i nie bede chrzanil o kompetencjach, bo nie bede bral wyplaty.

Twoje szarady sa o doope rozbic.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 3 listopada 2022 19:00
3 listopada 2022 20:09

Teraz zrozumiałam,dlaczego...Zupełnie zapomniałam o tych dwóch notkach. Na takiej uczelni były lwy i tygrysy już przeznaczone do polowania.No może skrót myślowy jest brutalny,ale robiono to kazdemu ,kto nie poddał się odpowiedniej obróbce...Tak na poczatku istnienia uczelni,jak i w czasach transformacji.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 3 listopada 2022 19:46
3 listopada 2022 20:10

Nie to kolegium, chyba dlatego. On powinien być umieszczony w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym a tu przypuszczam nie ma księgi jubileuszowej. Ewentualnie może w Instytucie Gospodarstwa Społecznego. Generalnie kiepsko. Dodam, że był repatriantem z Francji, zdaje się wrócił w 1948 roku. Myślę, że wykształcił sporo całkiem sensownych ludzi. Miał sporo doktorantów z Algierii.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 3 listopada 2022 20:01
3 listopada 2022 21:19

no, ale czy znałeś braci Rejentów.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 21:19
3 listopada 2022 21:29

Ty jestes jak pan Zabka. Nabiles sobie glowe jakimis pierdolami o Rejentach i teraz na sile probujesz zaiteresowac tym innych.

https://www.youtube.com/watch?v=627aRaRiG8A

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 3 listopada 2022 21:29
3 listopada 2022 22:23

Mnie to interesuje.

Np. Jana R.?

A dlaczego Ty to wiesz i ja też to wiem.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 22:23
3 listopada 2022 22:36

Kazdy ma jakis problem. Ciebie interesuje to, co mnie nie interesuje. Nic na to nie poradze. Musisz z tym jakos zyc. Ja tez dam rade wiec nie widac problemu. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 3 listopada 2022 22:36
3 listopada 2022 22:52

Brak odpowiedzi to również odpowiedź.

Tak  więc, ty wiesz i ja wiem.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 3 listopada 2022 22:52
3 listopada 2022 22:56

Gadasz szyframi i oczekujesz odpowiedzi. Nie znam braci Rejentow. Nie pilem z nimi wodeczki. Tak sie zlozylo i nie jest mi z tego powodu przykro.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 3 listopada 2022 10:57
3 listopada 2022 23:03

"Facet pisze o swojej wierze w kompetencje i jednoczesnie ma legitymacje PZPR. Gadajac takie rzeczy i przynalezac do gangu daje sie swiadectwo swojej bezgranicznej naiwnosci i glupoty, albo sie rznie glupa, co w sumie nie ma znaczenia bo outcome jest taki sam."

 

Niezawodna wikipedia informuje że był członkiem, a nawet wysuniętym z ramienia na niewielkie czoło.

"Objął stanowisko kierownika Katedry Socjologii Pracy, Polityki Społecznej i Zatrudnienia w SGPiS/SGH"

Zrezygnował z członka w grudniu 1981 roku i stał się solidarny.

Ale nie podają kiedy został członkiem.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 3 listopada 2022 14:10
3 listopada 2022 23:13

"Pozostali w kraju i przy zyciu uwierzyli w ustrojowa transformacje i jest to co jest. Cala reszta tego solidarnosciowego kombatantcwa jedzie do dzis na "peknej karcie patriotyzmu", a te wszystkie komusze zwolnienia z pracy, internowania i aresztowania to w duzej czesci byla maskirowka potrzebna do legendowania opozycyjnego. Na to mozna dac sie nabrac, no ale tylko raz."

Ja wyjechałem z Polski jak zaczęli krzyczeć w gazowni "wszystkie ręce na pokład!"

Tak zaczęła się ballada zatytułowana "w stronę niepodległej".

Uwieńczona legislacyjnym tworem nazywanym "konstytucją III RP" w 1997 roku, za panowania Kwaśniewskiego.

Ja od kilku dekad pracuję na innym całkiem pokładzie i popatruję na to co  się dzieje nad Wisłą.

Teren jak skrzyżowanie beczki śmiechu z biegiem w workach przez płotki.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 3 listopada 2022 19:37
3 listopada 2022 23:18

"Czy znałeś braci Rejentów?"

Ja panie Stanisławie znam tylko Rejenta z "Zemsty" Fredry.

Nie wiem czy miał brata.

Ale myślę że ma pan problem z czymś co określić można mianem "mania pouczania".

Pozdrawiam i proszę się nie gniewać.

zaloguj się by móc komentować

valser @Szczodrocha33 3 listopada 2022 23:03
3 listopada 2022 23:22

Najpierw trzeba byc mlodziezowym aktywista, potem miec "dwoch czlonkow wprowadzajacych", "nieposzlakowana opinie" i byc "ideowo zaangazowanym", zeby zostac czlonkiem przewodniej sily narodu.

Zeby zostac po studiach asystentem trzeba miec plecy. Jakiegos "samodzielnego pracownika naukowego", ktory przedstawi Rsdzie Wadzialu kandydature i zrobia przydzial na etat. Takie rzeczy byly zarezerwowane tylko dla ideowych bolszewikow. Potem ktos musi promowac doktorat, recenzowac go, nastepnie habilitacja, profesura. Tego sie nie da zrobic w piec lat. Co najmniej dekada, jak nie lepiej"kompetencji i profesjonalizmu".

Szkoda czasu na te glupoty.

zaloguj się by móc komentować

valser @Szczodrocha33 3 listopada 2022 23:13
3 listopada 2022 23:30

Nie jestem ani z emigracji zarobkowej, ani z politycznej. Wyjechalem za pozno, ale tak sie zycie ulozylo.

Zmiany w Polsce, w ostatniej dekadzie sa spore, ale to sie wszystko dzieje za wolno i przy ciaglym udziale roznych Millerow, Cimoszewiczow, Tuskow i Zandbergow, ktorzy w normalnych ukadach powinni byc dawno zniwelowani z gleba.

A na to wszystko przychodzi Stasek z Rejentami. Rynce opadowujom.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 3 listopada 2022 23:22
3 listopada 2022 23:32

Jak Michalkiewicz pisał, towarzysze zamienili dzieła zbiorowe Lenina czy innego Marksa na kiążeczki czekowe.

Jak wyjeżdżałem z Polski w końcu sierpnia na Okęciu próbowałem pominąć dlugą kolejkę i nabyć kartę pokładową w maszynie typu "self-service".

Spróbowałem jednej ze trzy razy, wyskakuje jakaś pomyłka, podchodzę do drugiego automatu - nieczynny.

Wreszcie przyplątał się jakiś blady rachtyczny młodzieniec, próbuje pomóc ale nic nie wychodzi.

Więc wreszcie, lekko poirytowany mruknąłem: "nic w tej Polsce nie działa"

On na to zaczepnie: "nic się w Polsce nie zmieniło, prawda?"

Już miałem powiedzieć co się zmieniło - tabliczki z nazwami ulic i przybyło mnóstwo pomników, w większości koszmarnych.

Ale dałem sobie spokój bo czas uciekał.

Pokornie stanąłem w ogonku do okienka.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 3 listopada 2022 23:30
3 listopada 2022 23:36

"Nie jestem ani z emigracji zarobkowej, ani z politycznej."

Ja też nie.

Wyjechałem bo mam pewną cechę charakteru która uniemożliwia mi normalne w miarę życie w Polsce.

Mianowicie nie umiem kombinować i skakać przez płotki.

A tych w Polsce nie brakuje.

 

zaloguj się by móc komentować

sannis @ewa-rembikowska
4 listopada 2022 08:12

"Jednocześnie trzeba zrobić wszystko dla odrodzenia i skonsolidowania partii, dla przywrócenia jej kierowniczej roli, dla odnowy partyjnego centralizmu, rzeczywiście demokratcznego. Myślę, że klasa robotnicza jest w pełni świadoma tych konieczności."

To jest szach-mat, zwałaszcza ostatnie zdanie. 

Ten bełkot jest jednak bezcenny z punktu widzenia historyka. Są ciekawe tropy, np. jak to się rodziła "świadomość klasowa" na robotach przymusowych, czytaj ktoś tam musiał siać propagndę o nowej, robotniczej Polsce. 

zaloguj się by móc komentować

valser @sannis 4 listopada 2022 08:12
4 listopada 2022 08:35

To "odrodzenie i skonsolidowanie partii" jest potrzebne, zeby latwiej i lepiej mozna bylo docenic "kompetencje i profesjonalizm". Tego bez "swiadomosci klasowej" nie ogarniesz. No, ale pojawia sie watek "jak najszerszej demokratycznej dyskusji". Profesorski komuszy belkot, ktory pare lat pozniej w mediach zaczal funkcjonowac jako "pluralizm polityczny".

On mogl w tamtych czasach towarzysko uwodzic i byc atrakcyjny dla mlodych ludzi. Jednak te kilka zdan wystarczy. Dzisiaj to jest po prostu kupa zlomu.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @sannis 4 listopada 2022 08:12
4 listopada 2022 08:59

Jeszcze raz, wywiad przeprowadzony miesiąc po wydarzeniach sierpniowych, cenzura działa w najlepsze, więc co miał powiedzieć publicznie w prasie? won z partią, wonz SB, won z przemysłem, won z robotnikami, niech żyją korporacje, korpoludki, kapitał nie zna granic, wolna kasta sędziów oraz Agora z Michnikiem, a także uwłaszczenie boznów partyjnych oraz służb na majątku państowym? 

Rozumiem, że jego postulat, by o awansie nie decydowała nomenklatura, by awans odbywał się na zasadzie współzawodnictwa umiejętności i kompetencji a nie na zasadzie kooptacji i dziedziczenia (vide zawody prawnicze, aktorskie, dziennikarskie), czyli inwestytury feudalnej, był/jest dla Pani/Pana nie do przyjęcia?

Ja rozumiem, że dziś nikt nie zrozumie tego, że we wrześniu  1980 roku jeszcze mało kto był na tyle odważny, by taką myśl wypowiedzieć publicznie i jeszcze, aby przeszła przez cenzurę, bo to podważało kierowniczą rolę partii i SB.

Może zacytuję Hipolita Korwin-Milewskiego

"...historia powinna osądzać czyny ludzkie nie w świetle obecnych warunków i pojęć - lecz w świetle ówczesnych i miejscowych.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Szczodrocha33 3 listopada 2022 23:36
4 listopada 2022 09:01

Nie !nie brakuje jak wszędzie.Tam też wiedzie pan normalne życie,ale nie przesadzajmy z tą cechą charakteru. Te miliony ,które emigrowały,szukały poprawy swojego losu i dla Rodzin.I niekoniecznie w Polsce musieli skakać przez płotki,ale zwyczajna bieda zaglądała im w oczy,bo państwo źle rządzone. Od dobrego robotnika po inżyniera.To cały przemysł państw,które są bogatsze. Gotowizna siły roboczej i drenaż kadr za friko. Te miliony się rozmnożyły i tylko cząsteczka wróci..być może tylko "na emeryturę". Ich dzieci tam urodzone,rzeczą jasną zasilają już inną Ojczyznę i naturalną sprawą jest ,że Polska jawi im się jako afrykański busz. Częstym przypadkiem jest to ,że nawet już nie potrafią mówić po polsku.

Nie oznacza tego ,że potępiam tych ludzi.Wędrówki "za chlebem" z dodatkiem masełka nie są nowością... Lecz jednak tęsknota zostaje...Inaczej by pan tutaj nie pisał...

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @valser 4 listopada 2022 08:35
4 listopada 2022 09:09

Kochany Valserze, w związku z zaserwowanym tu seansem nienawiści, abyś mógł jeszcze nieco pasów zedrzeć z profesora i przypisać mu wszystkie winy ówczesnego systemu to powiem, że Józef Balcerek jako dziecko wyjechał z rodzicami do Belgii i Francji. Pracował jako młody chłopak w kopalni.

W ramach akcji reemigracji wrócił do Polski w 1947 roku i śmiał w wieku 32 lat ukończyć studia na polskiej uczelni.

A przecież powinien wyemigrować z powrotem do Francji a już chociażby zostać na stałe w Algierii.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 08:59
4 listopada 2022 09:33

" Ja rozumiem, że dziś nikt nie zrozumie tego, że we wrześniu  1980 roku jeszcze mało kto był na tyle odważny " a ja to pani Ewo rozumiem,bo żyłam w tych czasach na przykładzie firmy molocha,już nawet w latach nie tyko 80-siątych,ale dłuuugo po. Czasami to mam wrażenie,że nie za wiele się zmieniło. Pamięć u młodych wygasa,a najszybciej doszedł do zdjęcia cenzury nowy wynalazek : internet. Chociaż i tutaj się zmienia... Wielu ludzi,którzy "coś" tam próbowali wymazono całkowicie,aby dojść po tzw"trupach" swoimi metodami do nowej -"odświeżonej"władzy. I tylko jako nowinka jest fakt,że można o wszystkim napisać,bez obciachu i kary.

W tamtych czasach kary dla ludzi nauki i ciut myślących  ,było gorsze niż więzienie.Dostawało się wilczy bilet i banicję bez względu na tytuł i zasługi. I tyle. Dzisiaj profesory jak np pan profesor Hartman mogą pleść banjaluki i szczuć studentów i nic........ Jeszcze zyskują sławę...

 

zaloguj się by móc komentować

valser @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 09:09
4 listopada 2022 10:02

" A przecież powinien wyemigrować z powrotem do Francji a już chociażby zostać na stałe w Algierii. " - to jest rzeczywiscie dobre. Nie sadzi pani, ze to jest znaczek, ze jemu widocznie dobrze bylo w PRLu?

On jest jednym z wielu, tych co potrafilo sie u sowieckiego pana odnalezc i zrobic profesorska kariere. Ta nigdy nie byla mozliwa jesli sie nie bylo w partii i nie dzialalo w komuszym systemie. Mysle, ze tego nie trzeba w zaden sposob udowadniac.

Wajcha zaczela sie przestawiac po sierpniu, ale jak widac nie do konca, bo milosc do klasy robotniczej byla silniejsza niz cokolwiek. Ja mialem do czynienia z podobnymi magikami na studiach. Pisali przez pol zycia o przewodniej roli partii, a tu sie nagle okazalo, ze sekretarz rzucil haslo "wyprowadzic sztandar". Dla nich to bylo rozczarowanie, dramat i kleska. No, ale nie dla mnie.

Niestety nie bylo komu towarzyszy osadzic i powywieszac, dlatego kreatura Miller jest teraz europarlamencie.

Ja nie wiem co mam zrobic z gosciem, ktory twierdzi, ze trzeba odnowic partyjny centralizm demokratyczny? Nie ma sensu do tych idiotyzmow wracac bo i po co?

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 4 listopada 2022 09:33
4 listopada 2022 10:03

Cenzura była i jest nadal. Kiedyś nie można było nic złego powiedzieć o PZPR i nomenklarurze a dziś nic złego nie można powiedzieć o powiązaniach kapitałowych tych korpo i funduszy, które naraiły nam wirusa celebrytę. Jak na FB coś na ten temat napisałam, to od razu dostałam ostrzeżenie.

Kilka dni temu jakaś lakarka dostała zakaz wykonywania zawodu na rok za to, że napisała w mediach społecznościowych, że "plandemia to ściema" i była przeciwko szczepieniom na kowid.

Partię z nomenklaturą zastąpiły korporacje z nomenklaturą a robotników korpoludki.

Kilka dni temu opowiadała mi znajoma, że  jej siostra z top managmentu jakiejś amerykańskiej korpo z oddziałem w Polsce zapowiedziała jej, że ma wytłumaczyć swoim pracownikom, że nie dostaną premii na święta, choć mają świetne wyniki a to dlatego, że w innych oddziałach na świecie takich wyników nie ma. A ci jej pracownicy zapierniczali od świtu do nocy, licząc na kasę.

Tylko, że oni są zakredytowani i zatomizowani i nie zrobią strajku. Skulą uszy, wezmą amfę i będą starać się jeszcze lepiej do pierwszego zawału, udaru lub pomieszania zmysłów.

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 10:03
4 listopada 2022 10:29

Dokładnie tak jest,pani Ewo.Lecz są miejsca takie jak te,gdzie można o tym napisać.Dawniej nie było szansy,aby coś takiego wyłożyć. I tylko taka jest różnica. Niejedną sławę profesorską w świecie i w Polsce ,niejednego dobrego lekarza zaorano jako oszołoma,bo sprzeciwił się lobbystom. Z dnia na dzień stali się pariasami odsądzani od czci i wiary,chociaż przez lata korzystano z ich wiedzy i badań. I znów powraca stara metoda:wilczy bilet i banicja.Lecz mają przynajmniej szansę gdzieś się tam przebić za pomocą techniki do ludzi. Wpuszczani są także inni celowo,aby takie argumenty wyszydzić.To cały YT-berowy przemysł.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 4 listopada 2022 10:02
4 listopada 2022 12:29

kariera naukowa w PRLu była dostępna dla wybitnych jednostek bez korzenia się wobec aparatu; Przykład: prof. Michał Życzkowski był jedynym bezpartyjnym dyrektorem instytutu; https://chaos.if.uj.edu.pl/~karol/michal/Niziol.pdf

żyjąc w PRLu nie dało się być 'duchem' i jakieś modus operandi każdy musiał sobie wypracować, oczywiście, że w instytucie było pop ale podział ról był podporządkowany 'szefowi' i jak patrzę po latach to profesor mial rację i warto bylo te kilka lat studiować w takim środowisku; jak prof. J.Orkisz sprowadził za własne pieniądze pierwszego IBM PC to jako studenci w jego domu na zmiany do póżnych godzin nocnych uczyliśmy sie programowania i pisaliśmy pogramy obliczeniowe;- warto było

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 09:09
4 listopada 2022 12:33

przyjmijmy że J.Balcerek byl idealistą dyskontującym pewna bazę w celu budowania nadbudowy, czas pokazuje oraz doświadczenie, że nadbudowa jest bajkową narracją, i tyle; valser ma lekki wstręt do nadbudów wszelkiego rodzaju i ja także za tym etosem domniemanych rajów nie przedam

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 10:03
4 listopada 2022 12:36

problem pandemii opócz aspektu medycznego ma znaczenie w zakresie zarządzania kryzysowego - opłaca się poszerzac kryzys w celu dokonania wielu zmian - takie sa reguły, lecz pisanie, że to  ściema to już nie jest zabawne; 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @sannis 4 listopada 2022 08:12
4 listopada 2022 12:44

w 1993r. zorientowałem się, że to kolejny NEP i udało mi się przeżyć, wielu się ta sztuka nie udała ale żałuję, że nie pieprznąłem wszystkim i nie pożegnałem 'wolnej Polski', to że kika osób uratowałem jakoś mi rekompensuje codzienne obcowanie ze 'sprawiedliwą Polską' jak mawia Prezydent RP A.Duda

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 4 listopada 2022 10:02
4 listopada 2022 12:51

najlepiej to jak mawiaja egipcjanie: demokracja wojskowa

zaloguj się by móc komentować

qwerty @qwerty 4 listopada 2022 12:29
4 listopada 2022 12:55

https://chaos.if.uj.edu.pl/~karol/michal/Orkisz.htm

taki świat także był i miałem to szczęście w życiu [nie ma znaczenie, że to PRL], że poznałem to grono ludzi osobiście i jakieś o projekty się otarłem

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 4 listopada 2022 12:29
4 listopada 2022 13:14

Nie no... tutaj zgoda. Na kierunkach politechnicznych, medycznych to oni potrzebowali ludzi bo inaczej to by ich wszy pozarly zywcem i tutaj byli zalezni od ludzi, ktorzy cos konkretnego potrafia.

No, ale nie na SGPiS. Ekonomia, prawo, socjologia, filozofia i inne "wyzwolone nauki" bez przymiotnika "marksistowska" nie mialy prawa bytu i w tych dziedzinach zadnych bezpartyjnych karierowiczow nie bylo.

A juz z pewnoscia do 1956 roku. Te wszystkie Kuronie, Michniki, Kolakowskie, Borejsze sie o to postaraly.

zaloguj się by móc komentować

sannis @qwerty 4 listopada 2022 12:44
4 listopada 2022 13:45

 "zorientowałem się, że to kolejny NEP"

Tiaaa, zawsze ich można rozpoznać po powrocie do tych norm leninowskich, albo ducha leninizmu, bez błędów i wypaczeń <wpisz dowolne> ... 

zaloguj się by móc komentować

sannis @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 08:59
4 listopada 2022 14:06

Proszę pani, oczywiście że trzeba uwzględnić "ówczesne warunki miejscowe" i podam dla kontrastu przykład: prof. Edward Taylor pisał do lat 60tych, jego publikacje nieskalane były nazwiskiem Marks, a to był standard. W latach zaś 80tych, w taki bełkot, to może wierzył dyrektor PGRu w Zachodniopomorskiem. To jest żadne tłumaczenie.   

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @sannis 4 listopada 2022 14:06
4 listopada 2022 15:15

Edward Taylor zmarł w 1964 w wielu 80 lat, więc przypuszczam, że - jeśli nadal pracował  na uczelni - to był traktowany jak nieszkodliwy dziadunio. Czy udzielał wywiadów oficjalnej prasie partyjnej w tym czasie?

Ten wywiad z prof. Balcerkiem nie jest z lat osiemdziesiątych, tylko dokładnie z września roku 1980. Potem - przypomnę - 10 lat się kotłowało, która opcja zwycięży, czy własność i wolność Polaków oraz możliwość dzielenia się owocami pracy,  czy nomenklatura korporacji zachodnich wraz z ich kapitałem po wyprzedaży za bezcen przez tutejszych nomenklaturowych decydentów zakładów pracy. Ilu działaczy po drodze zginęło zamordowanych przez SB? Był również stan wojenny i podmiana władz pierwszej solidarności na taką bardziej spolegliwą. Ile osób zginęło podczas stanu wojennego? ile osób władze wyrzuciły z Polski? jak przebiega teraz proces atomizacji społecznej oraz impelmentowania ideologii ekologizmu, gender, sanitaryzmu i czort wie jeszcze czego.

Po drodze zafundowano nam też aferę FOZZ oraz inflację gigant w celu wypłukania Polaków z ich majątku, nie mówiąc o reformie emerytalnej z roku 1999, o której teraz już można głośno powiedzieć, że był to przekręt tysiąclecia, mający na celu ograbić z emerytur pokolenie wyżu demograficznego.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @qwerty 4 listopada 2022 12:33
4 listopada 2022 15:57

Czy Valser ma lekki wstręt do nadbudów wszelkiego rodzaju?.Myślę, że jak już wszystko zawodzi to chyba w każdym z nas wyzwala się prawidłowy odruch.Cios karateki w te mordy znane,które kręcą tym interesem w każdej dziedzinie życia. Nie wstydzę się przyznać ,że w swojej bezsilności miewam takie myśli. Tak wiem,wiem ...nie tędy droga...Na co dzień w pracy zawodowej masz z tym do czynienia...nie miałeś ochoty walnąć "decyzyjność pseudo przepisów i to jednym sierpowym w te głupie sprzedajne łby.? Ale to nie jest dylemat  wywiadu o którym pisze autorka.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @BTWSelena 4 listopada 2022 15:57
4 listopada 2022 16:46

to temat na epopeję, oni tylko czekaja na takie nasze reakcje, wtedy robia za męczenników a my za ...; natomiast taka forma reedukacji tj. 30/40/.. pompek by sie przydała przed wejściem na Wiejską co dnia, no i socjalizacja poprzez postawienie w przymusie pod 'przepisami/uzasadnieniami/etc' dla zobaczenia jakie emocję beda nimi targać gdy staną się ofiarami; przykład: ROpara - bojownik po tym jak bank go oszwabil i poczuł bezradnośc to teraz nowy kraj rad chce budować

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @qwerty 4 listopada 2022 16:46
4 listopada 2022 18:00

Hmn...pompeczki powiadasz?...trochę mnie ubawiła ta myśl,ale pod warunkiem,że Sensei ,będzie Valser.On ich przypilnuje aby rzetelnie odrobii lekcje. No ale bez żartów,bo rak dalej nas toczy.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 09:09
4 listopada 2022 19:23

Albo zaciągnąć się do Legii Cudzoziemskiej. Wówczas byłaby dla Polski wieksza korzysc.
Valser w porę wyemigrował i dlatego jest teraz w prawie, by  osądzać kto, on czy jakis tam prof. J. Balcerek  więcej korzyści przysporzył  Polsce. A także dlaczego.

Nie dosyć że magaloman, to na dodatek megahipokryta.

No i nie zna braci Rejentów. A przecież wszyscy zawodnicy klasy mistrzowskiej w sportach walki znajdowali się  w rejonie operacyjnym  "braci Rejentów".

http://skarbowcy.pl/blaster/print.php?mod=extarticle&article_id=8108http://skarbowcy.pl/blaster/print.php?mod=extarticle&article_id=8108

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 3 listopada 2022 23:18
4 listopada 2022 19:26

Braci Rejentów było czterech

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stanislaw-orda 4 listopada 2022 19:23
4 listopada 2022 19:52

Pani Hanna nabierała doświadczenia jakby w przedbiegach przed "dziką prywatyzacją" w Warszawie .

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 4 listopada 2022 19:52
4 listopada 2022 21:32

Najbardziej kuriozalne komentarze to te, w których ich autorzy swoją przewagę moralną na tym, że urodzili się 50, 60 czy 70, lat później od Profesora.

Taka jest ich główna "zasługa", która pozwala im w ich wyobrazeniach na piętnowanie tych, którzy nie mieli tyle szczęścia, co oni.

To przecież gaworzenie na poziomie żłobka.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @BTWSelena 4 listopada 2022 09:01
4 listopada 2022 23:12

" Lecz jednak tęsknota zostaje...Inaczej by pan tutaj nie pisał..."

Jakiś ślad tęsknoty pozostaje.

Ale nie jest to tęsknota na tyle silna żebym był w stanie żyć na codzień w Polsce.

Wyjechałem z Polski gdy miałem 25 lat i nigdy nie zdążyłem przywyknąć do ściskania rąk, całowania w tyłek kogo trzeba i wyrabiania sobie układów.

A na tym Polska niestety stoi do dziś i jakoś nie zapowiada się żeby w tej materii coś się zmieniło.

 

A tu na SN zaglądam regularnie ponieważ na tle zalewu tych zidiociałych blogów i ogłupiałych mediów ten portal naprawdę błyszczy.

Tu są poruszane bardzo ważne i ciekawe tematy, dlatego sam komentuję i czytam komentarze innych.

Są generalnie na dobrym poziomie, z wyjątkiem paru przypadków klinicznych.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 4 listopada 2022 12:44
4 listopada 2022 23:16

"w 1993r. zorientowałem się, że to kolejny NEP i udało mi się przeżyć, wielu się ta sztuka nie udała ale żałuję, że nie pieprznąłem wszystkim i nie pożegnałem 'wolnej Polski', to że kika osób uratowałem jakoś mi rekompensuje codzienne obcowanie ze 'sprawiedliwą Polską' jak mawia Prezydent RP A.Duda"

Ja pożegnałem "wolną Polskę" [wolna bo tu wszystko wolno] w 1990 roku, właśnie jak "wybuchła niepodległa".

I do tej pory tego nie żałuje.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 4 listopada 2022 21:32
5 listopada 2022 00:50

Oj Stasek, Stasek.

Wklejasz jakies trefne linki i cisniesz jakies glupoty o braciach Rejentach. Nigdy i nigdzie pod takimi nazwiskami nie sluzylem. Cos ci sie pochrzanilo i robisz jakies slabe insynuacje.

Poza tym - znajdz jeden tekst, w ktorym ja robie apologie do centralizmu demokratycznego, albo przewodniej roli jak to robi tow. Balcerek, ktory sie sam sypie w wywiadzie jak piasek z dziurawego worka, a ty jedyny problem znajdujesz u mnie i mnie wyzywasz od hipokrytow (mega) i megalomanow. Slabe to jest i bez pokrycia w monecie.

W przeciwienstwie do Balcerka wiem gdzie jest moje miejsce i pilnuje tego, zeby nie skakac za wysoko i tylko wtedy kiedy wiem ze doskocze.  Jak juz chce gdzies wyzej doskoczyc, to sie do tego przygotowuje, a nie skacze jak ty, albo Filip z konopii.

Taki pomysl mam - zebys sie odnosil do tresci, a nie do mojej osoby. Chyba, ze rzeczywiscie ci zalezy, zebym ja tez tu zaczal komentowac twoje przymioty?  Jest o czym, bo twoje zeslizgi z poczatku wojny wszyscy tu dobrze pamietaja.

Tak jak wczesniej napisalem - towarzysko moze tow. Balcerek byl w porzadku, ale chrzanil glupoty w tym wywiadzie i to jest czarno na bialym. No i byl oportunista, bo bedac w partii co innego mowil, a co innego robil.

" Jednocześnie trzeba zrobić wszystko dla odrodzenia i skonsolidowania partii, dla przywrócenia jej kierowniczej roli, dla odnowy partyjnego centralizmu, rzeczywiście demokratcznego. Myślę, że klasa robotnicza jest w pełni świadoma tych konieczności."

Tow. Balcerek (nad)uzywal falszywych pojec i definicji oraz pokladal swoja wiare w sprawy falszywe i iluzoryczne. Branie tego za slowo objawione to jest aberracja. To jest dramat w kazdym momencie, bo zgodnosc tego co sie mowi i tego co sie robi, to jest podstawa do tego, zeby uznac kogos za osobe wiarygodna.

W przypadku tow. Balcerka takie rzeczy nie zachodza. Sprawa jest prosta - jesli wystapil z partii, to jednoczesnie przekreslil lata swojeje kariery. To wladza ludowa dala mu tytul i powinien go odrzucic razem z partyjna legitymacja. Wtedy by w moich oczach zyskal jakis szacunek. A tak? ... jest tylko jednym z wielu pogubionych, ktorzy chcieli dobrze, a wyszlo jak zwykle.

Cisnac go na bohatera tamtych czasow, na dodatek dzisiaj, to jest grubsza pomylka. On ani wtedy, ani tym bardziej dzisiaj nie komunikowal niczego co byloby warte uwagi i mialo jakakolwiek wartosc.

Jak uwazasz inaczej to napisz w punktach i zestaw to jedoczesnie ze szczegolami jego zyciorysu. Ludkow, ktorzy "dobrze mowia" jest od metra i zwykle to co mowia, nie styka sie zupelnie z tym co robia. Na komentowanie takich defektow to szkoda czasu.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 00:50
5 listopada 2022 09:24

A jaki jest twój rok urodzenia?

Bo J.Balcerek to AD 1932.

Ahistorycyzm nie jest żadnym argumentem.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stanislaw-orda 5 listopada 2022 09:24
5 listopada 2022 09:36

Balcerek to rok urodzenia 1922.

 

Kwatera: A II
Rząd: 12, Grób: 16

POCHOWANI

GRÓB


Imię: Józef
Nazwisko: Balcerek
Nazwisko rodowe: Balcerek
Data urodzenia: 30-12-1922
Data zgonu: 23-10-1995
-------------
Imię: Józefa Barbara
Nazwisko: Balcerek
Nazwisko rodowe: Sosnowska
Data urodzenia: 01-02-1927
Data zgonu: 27-11-1999

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stanislaw-orda 5 listopada 2022 09:24
5 listopada 2022 09:36

Balcerek to rok urodzenia 1922.

 

Kwatera: A II
Rząd: 12, Grób: 16

POCHOWANI

GRÓB


Imię: Józef
Nazwisko: Balcerek
Nazwisko rodowe: Balcerek
Data urodzenia: 30-12-1922
Data zgonu: 23-10-1995
-------------
Imię: Józefa Barbara
Nazwisko: Balcerek
Nazwisko rodowe: Sosnowska
Data urodzenia: 01-02-1927
Data zgonu: 27-11-1999

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 5 listopada 2022 09:24
5 listopada 2022 09:43

Dla ciebie nie jest nic nie jest argumentem co jest widoczne i oczywiste. U ciebie historyzm prowadzi do konkluzji, ze "takie byly realia" i to jest pomysl jak usprawiedliwic rozne niepiekne wybory.

Zygmunt Blazejewicz. Rocznik 1918. Jego zyciorys pokazuje, ze mozna wybierac inaczej, czyli dobrze i na klase robotnicza oraz centralizm demokratyczny nie ma miejsca. Historycznie ten temat jest juz dawno pozamiatany.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @valser 5 listopada 2022 09:43
5 listopada 2022 10:09

Czasami myślę, że to są różnice "rocznikowe" - ja mam często problem z dogadaniem się z ludźmi urodzonymi w latach 50tych.

(może to umożliwi pewien dystans..:)  https://www.youtube.com/watch?v=ifLqzLEB3E0

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 09:43
5 listopada 2022 11:49

No dobra. Nie będę upierał się przy braciach R. W innym rejonie Polski działali np. bracia Drewniakowie. Tych też nie znałeś?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 09:43
5 listopada 2022 11:59

Bniesz w absurdy i jeszcze nigdy się z takigo podejścia nie wycofałeś.
A teraz ja o zupie, a ty o nowu czymś innym.

Nie widzę  sensu, aby to kontynuować.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 5 listopada 2022 11:49
5 listopada 2022 12:07

Bracia Drewniakowie powiadasz?

Pleciesz cos piate przez dziesiate i robisz z siebie eksperta od zaslyszanych rzeczy.

Jeden Andrzej Drewniak z Krakowa, a drugi Leszek Drewniak z Warszawy. Z tym, ze to nie byli bracia, a na dodatek nie palali do siebie miloscia. Ludzie z innych bajek po prostu. Jak chcesz o tym pogadac to odrob lekcje Stasek.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 5 listopada 2022 11:59
5 listopada 2022 12:11

Ja ci daje zyciorys ahistorycznej postaci do konsumpcji, w opozycji do tow. Balcerka, a ty mowisz, ze to jest absurd.

Oni rocznikowo nie byli daleko od siebie. Dwa rozne swiaty. Ty cisniesz towarzysza Balcerka, a ja porucznika Zygmunta Blazejewicza, pokazujac, ze mozna inaczej obstawiac w zyciu niz centralizm demokratyczny i sojusz robotniczo chlopski.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 12:07
5 listopada 2022 12:14

Pisz całym zdaniem, czyli ppłk Leszek Drewniak.

A Andrzej D. nie miał brata?

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 5 listopada 2022 12:14
5 listopada 2022 12:51

Andrzejek mial brata, tylko, ze on w karate wegiel w torbach nosil.

Andrzejek wystartowal w krakowskim milicyjnym klubie trenujac judo. ZOMOwcem byl. Chyba w stopniu porucznika. To musialbym sprawdzic w swoich kwitach, bo on nie upublicznial swojej milicyjnej przeszlosci. Byl sekretarzem ZW TKKF w Krakowie.

Caly ruch karate w Polsce byl robiony i kontrolowany przez komune i jej silowe sluzby - Wlodzimierz Kwiecinski - absolwent Wojskowej Akademii Medycznej (karate tradycyjne - dziala do dzis w Lodzi), Andrzej Drewniak - milicjant, (karate kyokushin - dziala do dzis w Krakowie), Leszek Drewniak - wojsko i kariera w GROM, Waclaw Antoniak - Wyzsza Szkola Morska w Szczecinie - karate shotokan. Oni "zakladali" karate w Polsce. Pionierzy i zalozyciele wydelegowani przez sluzby. Caly ruch byl skanalizowany i pod kontrola komuny. Braci Rejent znikad nie kojarze.

Pozostalych - Antoniaka, Leszka Drewniaka, Kwiecinskiego kojarze i parokrotnie mialem z nimi szkoleniowy kontakt.

Moje osobiste kontakty z  ZOMOwcem zaczely sie w 1991 roku, a w 1994 opuscilem jego milicyjna organizacje.

Z Andrzejkiem ZOMOwcem byl (jest) powiazany obecny prezes NIK Marian Banas, ktory trenowal u Drewniaka w Krakowie i od Drewniaka ma czarny pas w karate.

https://www.rp.pl/polityka/art9109611-prof-jedrzejko-banas-jest-mistrzem-sztuk-walki-jest-inny-niz-99-99-proc-z-nas

https://www.fakt.pl/polityka/marian-banas-kim-jest-sylwetka-szefa-nik-ma-czarny-pas-w-karate/ebke4h2

To tak w skrocie. Andrzej Drewniak to jest fenomen, bynajmniej jesli chodzi o umiejetnosci karate. To jest ewenement, jak ten ZOMOwiec do dzisiaj potrafi funkcjonowac na szczycie karate. On zaczal szefowanie w polskim karate w czasach Edwarda Gierka i tak jest do dzis. No, ale to nie jest jedyna enklawa gdzie komuchy sie gniezdza i dzialaja wiec w sumie zdziwienia nie ma.

zaloguj się by móc komentować

valser @valser 5 listopada 2022 12:51
5 listopada 2022 12:53

Andrzej Drewniak - " Byl sekretarzem ZW TKKF w Krakowie."

Sekretarzem POP ma sie rozumiec.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @kpiotrzk 5 listopada 2022 10:09
5 listopada 2022 13:48

To jest w sumie proste do wytłumaczenia.

Żyłam w niedoskonałych czasach, jestem nidoskonała, więc i mam niedoskonałych bohaterów.  

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ewa-rembikowska 5 listopada 2022 13:48
5 listopada 2022 14:03

Jednak ciekawe kim byli rodzice  JB. Przed wojną do Belgii jeździło wielu komunistów, np. Gierek...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewa-rembikowska 5 listopada 2022 13:48
5 listopada 2022 14:28

"Samokrytykę" powinniśmy złożyć wobec tego wszyscy pani Ewo...Nie ma tutaj osoby w naszym wieku ,aby nie ukończyła liceum,technikum,czy studiów w tych niedoskonałych czasach. A śmiem twierdzić ,że pani wyrosła na osobę ,która nie dała się omotać pięknym wzniosłej idei tamtych czasów.Ja np osoba wykazująca zapędy rusofobiczne ,dalej z upodobaniem lepię "ruskie"pierożki.

Pewnie to nie ma związku ze sprawą pana J.Balcerka ,ale niezbadane są wyroki komentatorów i bardzo pouczające ,oraz interesujące komentarze. Zaczęłam przeczesywać  czeluści neta ,na podstawie fragmentów komentarzy i wyszły mi zadziwiające stwierdzenia i informacje ubiegłych czasów. A nawet blog córki Ewy prof.Balceraka na stronach lewicy z obszernymi fragmentami.Pozdrawiam ciepło...

zaloguj się by móc komentować

valser @ewa-rembikowska 5 listopada 2022 13:48
5 listopada 2022 14:28

Taka historia pani Ewo...

Na studiach mialem taki przedmiot  "systemy polityczne panstw kapitalistycznych", ktore prowadzil wtedy (rok 1989) swiezo upieczony pan doktor Jan Iwanek. On mial opinie na wydziale mlodego, zdolnego itd. Znal biegle hiszpanski, wyjedzal za granice, pisal artykuly do obcojezycznych publikatorow, wystepowal w telewizji jako ekspert od Ameryki Lacinskiej, dawal ekspertyzy na temat konfliktow w Nikaragui - jednym slowem partyjny, ale nowy i nowoczesny fachowiec, dobry kontakt ze studentami, lubiany za aluzje porownawcze na wykladach o "madrosci systemow", otrzaskany ogolnie ze swiatem i mimo mlodego wieku zaczal uchodzic za medrca nadchodzacych czasow z szerokim spektrum wiedzy, ogladu sytuacji, itd. 

Po latach to sie okazalo...

https://wpolityce.pl/polityka/167327-kapowal-ale-nie-poniesie-konsekwencji-prof-iwanek-byl-tajnym-i-swiadomym-wspolpracownikiem-sb

ale na szczescie rowniez to...

https://katowice.tvp.pl/37714185/jan-iwanek-bez-tytulu-profesora

Nie da sie zostac profesorem przez przypadek, a wszystko w zyciu jest wyborem. Kompromis i kolaboracja to tez sa wybory. Mozna sie oczywiscie usprawiedliwiac niedoskonalosciami czasow i ludzi. Ja jednak sadze, ze jak ktos nie popelnia bledow z rozmyslem to jest doskonaly. A jak popelnia bledy z naiwosci i ignorancji, to sila rzeczy doskonaly nie jest,  z tym, ze ma jeszcze druga szanse blad naprawic. Jak sie tego nie robi to zostaje sie glupcem.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @kpiotrzk 5 listopada 2022 14:03
5 listopada 2022 14:35

Z tego co wiem, to miał rodzinę w Wielkopolsce. On się urodził w Mikołowie w 1922 roku, jego ojciec był górnikiem, wyjechał do Belgii, potem Francji. To była taka fala emigracji ze Śląska, bo we Francji nie było mężczyzn. W I wojnie zginęło ich koło 1,5 mln, pewnie drugie tyle zostało kalekami. 

Józef też jako nastolatek trafił do kopalni a w 1947 roku wrócił z falą reemigrantów do Polski. Komunistami, czy komunizującymi górnikami oni stawali się tam, na miejscu. Jak przypuszczam różowo to w tych kopalniach francuskich i belgijskich było.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @valser 5 listopada 2022 14:28
5 listopada 2022 15:08

Dałam wywiad jako pewne świadectwo czasów.

Kto, jakie wnioski wyciągnie z wywiadu oraz jak osądzi osobę udzielają wywiadu, to mnie nic do tego. 

Ja wiem swoje. Na tle wszystkich profesorów SGPiS, z którymi miałam do czynienia podczas moich studiów dla mnie wyróżniał się in plus tylko profesor Balcerek. On jeden miał odwagę mówić to, co myśli, on jeden miał charyzmę... no i był profetą. A przy tym cierpliwie tłumaczył takiemu nieopierzonemu kurczakowi jak ja mechanizmy funkcjonowania świata oraz zasady pracy z informacjami. Gdyby nie jego szkoła, to  nigdy w życiu nie napisałabym tylu całkiem sensownych notek na tym portalu, ba pewnie nigdy na ten portal bym nie dotarała.

Na koniec powiem tak, oby nigdy nie nadeszły znów takie czasy, że każdy wybór, będzie złym wyborem.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BTWSelena 5 listopada 2022 14:28
5 listopada 2022 15:17

No, ruskie to są od Rusi Kijowskiej a nie od ruskich moskwiczan, więc słusznie Pani czyni lepiąc je z upodobaniem.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 12:11
5 listopada 2022 16:40

No i z czyjej postawy był większy pożytek dla tzw. ogółu?

Prof. J. Balcerek prowadził seminarium dla studentów z kilku roczników uvcząc ich krytycyzmu i samodzielności myslenia, informując np. o wynikach badań, których cenzura PRL-wska nie pozwoliła upublicznić, w tym takze ceznzura na publikacjach GUS.

Oczywiscie, w masóce edulacyjnejwyzszego wykształcenia była to przysłowiowa kropla w morzu. Co powinien zatem uczynić? Oblać si e benzyna i podpalić przed gamachem KC PZPR?

Ty uciekłeś z Polski, w czassach , gdy mozna było legalnie z niej wyjechac.

Zatem jeszcze raz napiszę, czy możesz wykluczyć, że gdybyś urodził się dwadzieścia lat wcześniej to nie zostałbyś klonem ppłk. Leszka Drewniaka?

 

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 5 listopada 2022 16:40
5 listopada 2022 17:25

Wielokrotnie juz to pisalem, ale nigdy za wiele, zeby przypomniec - za kazdym razem jak idziesz na kompromis to podwazasz sam swoje wartosci i to w co wierzysz. Dlatego Blazejewicz Zygmunt stoi u mnie przed tow. Balcerkiem.

Nie wiem co powinien zrobic tow. Balcerek, bo jego problemy mnie nie bardzo obchodza. Jednak jakby Blazejewicz mial okazje zrobic rajd po gmachu KC to wiadomo co by z tego wynikalo.

Jak wyjezdzalem z Polski (a wyjezdzalem kunktatorsko i na raty, bo wybralem sie za pozno na emigracje i bez znajomosci jezyka lokalsow) to tym bardziej sobie zrobilem kwerende rzeczy, ktore zabiore ze soba w droge, zeby nie dzwigac niepotrzebnego bagazu i nie brac rzeczy, ktore w nowych warunkach beda tylko przeszkoda i do niczego sie nie przydadza.

Stad moja ocena, ze lata na studiach uniwersyteckich uznalem za stracone. 95% przekazywanych tam tresci to byl i nadal jest zlom. Taka jest natura wszystkich kierunkow, ktore nie sa medyczne lub techniczne. Skonczysz ekonomie, zarzadzanie, socjologie w PL i ten papier mozesz sobie wlozyc w buty. On nic nie znaczy za granica i do niczego sie nie przyda. To pokazuje wartosc tego przekazu akademickiego w tej dziedzinie. Tow. Balcerek sie w tym miesci, a ten wywiad go obnaza jako czlowieka uwiklanego, pogubionego i przegranego.

Ja rozumiem twoje sentymenty z ktorymi trudno sie rozstac, a im dluzej sie zyje tym trudniej to zrobic, bo jest ryzyko, ze bedzie sie miec poczucie zmarnowanych lat, albo zycia. Ja mialem lat 41 jak wyjechalem z Polski i sila rzeczy musialem sie uzbroic w umiejetnosci, ktore umozliwia przezycie w obcym srodowisku i kulturze, gdzie bez zadnych znajomosci musialem zaczynac wszystko od zera. Nie trzeba nikogo przekonywac, ze bez zaplecza padniesz jak mucha, a sytuacja w ktorej chcesz robic to co lubisz i to co umiesz najlepiej, w sytuacji konkurencji z lokalsami, ktorzy maja swoje wyrobione uklady i sa u siebie jest niezwykle trudna. Tow. Balcerek ze swoimi madrosciami z wywiadu do niczego by mi sie tutaj nie przydal. To mozemy obstawiac w ciemno.

Generalnie to oprocz logiki klasycznej, jezykow i wuefu nie bylo na studiach moich niczego co by sie w zyciu przydalo. Ludzie, ktorych tam spotkalem probowali mi nawbijac do glowy roznych pierdol, ale szczesliwie bylem odporny.

Sugerowane przez ciebie mozliwosci wykluczam. Predzej zostalbym bandyta niz komuszym wojskowym lub policjantem. I nie ma znaczenia, kiedy bym na swiat przyszedl.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 17:25
5 listopada 2022 17:43

Ale na SGPiS była także np. rachunkowość (księgowość) i ekonometria , na których "przejechałem" całe swoje zawodowe życie.

Oczywiście deklaratywnie i teoretycznie łatwo przychodzi wykluczać wszystko, co psuje nasze samopoczucie i wprowadza tzw. dyskomfort w samoocenie.

 W tej kwestii nie stanowisz  żadnego wyjątku.

I tak  nie dam wiary, że wolałbyś się "pochlastać", nawet gdybyś dał na to słowo harcerza.

zaloguj się by móc komentować

valser @ewa-rembikowska 5 listopada 2022 15:08
5 listopada 2022 18:01

Rozumiem pania i nie bede z tym polemizowal. Dla pani Balcerek to jest zasob, ja takiego doswiadczenia nie mam i na uniwersytecie bym go juz nie szukal. Inne rzeczy mnie konstytuuja.

Pisac po polsku mnie nauczyla moja pani z polskiego, z podstawowki, z ktora do dzis regularnie towarzysko sie spotykam. Ja bylem w siodmej klasie podstawowej szkoly, a dla niej to byla pierwsza praca po studiach z komuszego nakazu pracy, bo nikt sobie wtedy pracy nie wybieral.

Cala meska czesc klasy sie w pani profesor Ewie podkochiwala, ale ostatecznie stoi na tym, ze tylko ja sie z nia umawiam na kawe. Widzielismy sie ostatnim razem pare tygodni temu. To jest dla mnie cenna znajomosc i jednoczesnie czas na wdziecznosc, ktora probuje okazywac.

Zycie mnie kilkukrotnie postawilo w sytuacji wyborow zasadniczych i zmieniajacych caly uklad zyciowy. To byla szkola jak konfrontowac sie ze swiatem w odwazny sposob i nie chodzic na zadne kompromisy. Do PZPR nie nalezalem wiec nie musialem podejmowac zadnych idiotycznych wyborow.

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 5 listopada 2022 17:43
5 listopada 2022 18:13

Racja Stanislaw. Nie dalbym sie pochlastac. Nigdy takich inklinacji nie mialem. Raczej to ja bym chlastal innych.

Ale wiesze, ze przejechales swoje zycie w PRLu, bo z ta ekonometria w innych obszarach platniczych to mogloby byc roznie?

Ja mam wysoka samoocene, jak kazdy psychopata z wyboru, ale dzieje sie tez tak, ze ludzie dookola oceniaja mnie wyzej niz ja sam siebie i to rzeczywiscie wprowadza dyskomfort. Trzeba trzymac glowe wysoko, ale tez stopami twardo stapac po ziemi.

Dostalem niedawno maila od jednego z rodzicow, ktorego syn trenowal u mnie w grupie na letnim obozie. Dla mnie w tym sezonie robota byla wieksza niz "business as usual", tym nie mniej dla takich tekstow to mi sie jeszcze chce i dlugo bedzie chcialo.

Leci to tak.

" Deine positive Sicht auf das was kommen wird, fand ich vorbildlich."  - Thomas Asch.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 12:51
5 listopada 2022 19:21

" Braci Rejent znikad nie kojarze. "

Dwaj z nich to judo. I nie na poziomie reprezentacji krajowej.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 5 listopada 2022 18:13
5 listopada 2022 19:29

" Ale wiesze, ze przejechales swoje zycie w PRLu, bo z ta ekonometria w innych obszarach platniczych to mogłoby byc różnie? "

Niekoniecznie  różnie. Z mojefgo rozeznania podobnie.

Główny księgowy to nie było w PRL-u stanowisko nomenklaturowe. Oczywiscie pomijam zakłady produkcji specjalnej czy centrale handlu zagranicznego itp.

Nawet miałem tego rodzaju propozycje, ze mogłbym zostać zaseregowany na stanowisko dyrektorskie (dyrektor ekonomiczny) , ale jest taki warunek, że "dyrektor" to stanowisko nomenklaturowe i musiałbym wcześniej złożyć cyrograf partyjny. Kolega za studiów skorzystał natychcmiast z podobnej oferty, a ja nie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @stanislaw-orda 5 listopada 2022 19:29
5 listopada 2022 20:15

"Główny księgowy to nie było w PRL-u stanowisko nomenklaturowe" Wie pan niby dlaczego? Zgaduję. To też była nomenklatura, tyle , że innego wyższego rzędu, nie dla partyjniaków.

zaloguj się by móc komentować




Witekbieszczady @stanislaw-orda 5 listopada 2022 19:29
6 listopada 2022 23:29

Główny księgowy to nie było stanowisko nomenklaturowe :

ja  pie... lę

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @Witekbieszczady 6 listopada 2022 22:55
7 listopada 2022 09:50

oтморозок, закрый варежку

 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Witekbieszczady 6 listopada 2022 23:29
7 listopada 2022 09:51

Bo to jedyne, co potrafisz.

Byle kundel też to potrafi.

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @valser 4 listopada 2022 10:02
8 listopada 2022 05:08

On jest jednym z wielu, tych co potrafilo sie u sowieckiego pana odnalezc i zrobic profesorska kariere. Ta nigdy nie byla mozliwa jesli sie nie bylo w partii i nie dzialalo w komuszym systemie. Mysle, ze tego nie trzeba w zaden sposob udowadniac.

Ro jest niestety prawda. I nie tylko na poziomie profesorskim. Moja Mama nue dostała się na studia na KUL bo nue chciała się zapisać do ZMS. 

Kazdy dokonał jakiegoś wyboru i może Balcerek nie był najgorszym gościem ale jednak do partii się zapisał i miał z tego powodu korzyści. Byli też tacy jak moja Mama, która nigdy się nie zapisała, choć miałaby o wiele łatwiejsze życie. 
Niestety tacy ludzie jak Balcerek powodowali ze system trwał. Podobnie jak z wirusem. Niewielu było takich którzy otwarcie potrafili powiedzieć prawdę, mimo tego że dane oficjalne były znane bardzo wcześnie.  Większość położyła uszy po sobie i grzecznie zakładała maski. 

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @stanislaw-orda 5 listopada 2022 16:40
8 listopada 2022 06:04

"No i z czyjej postawy był większy pożytek dla tzw. ogółu?"

 

To jest filozofia "cel uświęca środki". 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @DrzewoPitagorasa 8 listopada 2022 05:08
8 listopada 2022 07:07

" Niestety tacy ludzie jak Balcerek powodowali, że system trwał. "

Nie pleć trzy po trzy.

O "systemie" przesądzono w ustaleniach zawartych pomiędzy Stalinem, Rooseveltem i Churchillem.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @DrzewoPitagorasa 8 listopada 2022 05:08
8 listopada 2022 09:03

Jak się potem okazało największym beneficjentem systemu okazał się  EA. Dla niekojarzących  - Element Antysocjalistyczny wyłoniony w roku 1968, czyli Michnik, Kuroń and consortes. Ludzie za nimi poszli jak za panią matką.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ewa-rembikowska 8 listopada 2022 09:03
9 listopada 2022 00:23

"Dla niekojarzących  - Element Antysocjalistyczny wyłoniony w roku 1968, czyli Michnik, Kuroń and consortes. Ludzie za nimi poszli jak za panią matką."

A ja się nimi po stanie wojennym zachwycalem naiwny, podobnie jak i wielu innych.

Bo komuna ich "prześladowała" i siedzieli.

Kruk krukowi oka nie wydziobie.

To wszystko stalinięta i dzieci czerwonych prominentów.

Modzelewski i Kuroń poszli siedzieć przecież za krytykę Gomułki, że ich zdaniem nie dość zdecydowanie rozprawiał się z Kościołem i "kułakami".

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować