-

ewa-rembikowska : Wczoraj Warszawianka, dziś Kujawianka.

Losy tureckie, czyli jak bankier Hirsch skroił jelenie na giełdzie

26 maja 1900 roku dziennikarz wielkopolskiego dziennika „Postęp”  pieklił się na tematdziałałności bankiera Hirscha.

„Jest ojcem losów tureckich, które przeznaczone były do pobudowania kolei tureckich w Turcyi europejskiej. Hirsch jednakże uznał za więcej stosowną i bardziej rzecz pojedynczą z 400 milionów tych losów frankowych, większą ich część schować do swojej kieszeni. Użył on bowiem z nich zaledwo 100 milionów na rzeczywistą budowę, a 80 milionów na przekupstwo urzędników, tak że 120 milionów pozostały mu w proficie. I taki to rabunek publiczny i zdzierstwo, dziać się mogło, w wieku dziewiętnastym bezkarnie! 


Takie to są stosunki prawno państwowe w czasach obecnych. Wobec żyda milionera, chociażby najpotworniejszą popełnił zbrodnię, nigdzie żadnej nie znajdziesz sprawiedliwości. 


Kiedy sułtan turecki Hirscha za jego sprawki kazał wpakować do kozy, przypomniało się naraz dyplomacyi bawarskiej, że Hirsch urodził się w Monachium i że jest obywatelem bawarskim. Przedsięwziętym krokom połączonej dyplomacyi bawarskiej i niemieckiej udało się wydobyć Hirscha od wymierzenia mu sprawiedliwości przez sułtana za jego złodziejstwa. Chociaż Hirsch przez budowę swoich tureckich kolei żelaznych ciężko zaszkodził interesom austryackim, to władze austryackie zachowały się wobec niego, jak gdyby były na jego usługi. W sprawie tej, poseł austryacki w Paryżu, hr. Wimpffen, zastrzelił się na publicznem miejscu ustępowem. 


Hrabia Beust nie mało milionów łapówki dostał od Hirscha, ale za to też Hirsch potrafił wprowadzić "losy tureckie" na giełdę wiedeńską. Korupcja wprowadzona przez Hirscha odniosła tryumf zupełny. Liberalny deputowany Schindler, znany przeciwnik konkordatu dostał od Hirscha kilkaset tysięcy łapówki. U innych przekupniów trudno było sprawdzić wzięte od niego sumy. 


Hirsch postąpił sobie ściśle wedle recepty żydowskiej: "Bierz z cudzej własności tyle, ile zdołasz, wciągaj do spółki tylu współwinnych, ile tylko możesz, a wtedy nigdy nie dosięgnie cię ręka sprawiedliwości." Nędzarz, który małą rzecz z biedy ukradnie, bywa zasądzony. Ale taki jak Hirsch, który miliony kradnie, który do spółki w kradzież wciągnął najbardziej wpływowe osobistości, taki zalicza się do ozdobnych kwiatów społeczeństwa.”


Minęło tyle lat, że do tematu można podejść mniej emocjonalnie. Niestety temat „losów tureckich” nie cieszy się popularnością wśród  historyków, dziennikarzy i blogerów. 


Z materiałów zamieszczonych w internecie udało mi się wycisnąć niewiele. 


Nie da się ukryć – inwestycja była imponująca. Łączną długość trasy koncesji oszacowano na 2500 km. Koncesja została wydana na 99 lat. Rachunek był taki – w zamian za koszty budowy linii koncesjonariusz miał otrzymywać od rządu tureckiego czynsz w wysokości 14 tysięcy franków francuskich za kilometr i 8 tys. za km od firmy obsługującej. Kwoty te obliczono tak, by uzyskać zwrot z inwestycji w wysokości 11% dla koncesjonariusza.


Koncesja została połączona z emisją obligacji osmańskich gwarantowaną przez syndykat utworzony również przez Hirscha. Rząd osmański mógł spełnić swoją gwarancję kilometrową dzięki gotówce przekazanej przez Hirscha.


Rząd turecki wyemitował 1 980 000 sztuk losów, każdy o wartości 400 franków, oprocentowanych na 3%, ze terminem zamknięcia loterii na 1974 rok, czyli loteria miała trwać 104 lata.


Raz w roku trzy losy wygrywały po 600 tys. franków a jeden milion franków.


Hirsch kupił je wszystkie po cenie 122,50 franków za jeden co kosztowało go  254 230 000 franków. 


Nie bawił się w detal. 750 tysięcy losów  po 150 franków sprzedał do konsorcjum trzech banków Société Générale de Paris, Paribas i Bank Anglo-Austriacki. Po odliczeniu kosztów zostało mu w kieszeni koło 16 milionów franków.  Konsorcjum puściło obligacje w obieg giełdowy na giełdzie paryskiej.


10 marca 1870 roku drugie 750 tysięcy losów tym razem po 180 franków puścił przez giełdy europejskie, w tym znaczną część przez giełdę wiedeńską. Do zakupu gorąco zachęcały dzienniki wiedeńskie. Maklerzy się bili, mając nadzieje na podbicie cen obligacji. Wiedeń akurat znajdował się w amoku spekulacji giełdowych. Szaraczkom oferowano zakup losów tureckich na raty. Ta operacja dała mu koło 38 milionów zysku.


W 1872 r. Wezyr zdecydował, że bośniacka część sieci nie zostanie zbudowana, co stanowiło  jedną trzecią linii. Takie rozwiązanie  odpowiadało Hirschowi, ponieważ była to ze względu na ukształtowanie terenu najtrudniejsza część do realizacji.


Koncesja z 1869 r. została rozwiązana, a „ Imperialne Towarzystwo Dróg Żelaznych z Turcji do Europy (fr. Société Impériale des Chemins de Fer de la Turquie d’Europe uważane było jedynie za przedsiębiorcę działającego w imieniu rządu osmańskiego, który przejął odpowiedzialność za operację. Ale „Towarzystwa dla Eksploatacji Kolei Orientalnych (Société Générale pour l’Exploitation des Chemins de Fer Orientaux  nadal musiała płacić czynsz w wysokości 8000 franków. Hirsch przeforsował więc klauzulę do umowy o wypowiedzeniu, która zobowiązywała firmę do zapłaty czynszu tylko wtedy, gdy „wynajmowana rzecz generuje duże przychody, a ruch jest aktywny”. 


W rzeczywistości ta nowa umowa podpisana 18 maja 1872 r. uwolniła bankiera od wszelkich zobowiązań, ponieważ rząd osmański „pozostaje jedynym i bezpośrednim dłużnikiem, zarówno w zakresie zapłaty odsetek, jak i amortyzacji składek.” Hirsch pozbył się garbu solidarności z subskrybentami. 


Posiadaczom losów płacono tylko 58% odsetek od należnych kuponów. Było to możliwe ze względu na rozproszenia obligacji i brak organizacji jednoczącej posiadaczy.


Natomiast losowania tak przeprowadzano, że największym szczęściarzem okazał się szwagier Hirscha. Też bankier. Dyrektor Banku Paryża i Holandii Paribas . Zupełnie przypadkiem kilkakrotnie zgarnął główną wygraną.


Kurs "losów tureckich"  w 1882 roku spadł z 180 do 25 franków. Klienci ponieśli znaczne straty.


Baron Hirsch po rozliczeniu się z rządem tureckim sprzedał swoje udziały w Kolejach Orientalnych na rzecz  Deutsche Bank i Wiener Bankverein.


Po czym zajął się filantropią.

 

 



tagi: giełda  hirsch  losy tureckie  kolej orientalna  obligacje 

ewa-rembikowska
24 września 2019 00:25
18     1807    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

adamo21 @ewa-rembikowska
24 września 2019 01:17

Działo się w naszych stronach (A-H)... i w tym samym towarzystwie. 

Było 'Dziadek ... i babcia Austria'...   Psia kostka! zapomniałem kto miał być dziadkiem, a taki przecież był.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @adamo21 24 września 2019 01:17
24 września 2019 07:50

Dziadekowi zostawiono zabawę w musztrę i cyzelowanie języka prawno-urzędowego. A poważni ludzie w tym czasie tworzyli podwaliny pod przebudowę świata - jego świata.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska
24 września 2019 08:20

To jest najlepsze

 

Wobec żyda milionera, chociażby najpotworniejszą popełnił zbrodnię, nigdzie żądnej nie znajdziesz sprawiedliwości. 

zaloguj się by móc komentować


Wrotycz1 @ewa-rembikowska
24 września 2019 09:20

Myśle, że nie trzeba sięgać tak daleko w czasie i przestrzeni, aż do Hirscha. Pan Ryszard Krauze i jego przedsięwzięcia były również warte uwagi. Nadal są ale nikt po to nie sięga, a przecież Hollywood by zaraz przygalopował z kasą. Zwłaszcza Wiki jest bardzo uprzejma wobec "szlaku bojowego" tego przedsiębiorcy. I nie tylko przedsiębiorcy.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Wrotycz1 24 września 2019 09:20
24 września 2019 09:39

Ale Hirsch wytyczył drogę, jeszcze będzie jeden artykuł o jego filantropii.

Poza tym zupełnie niezbadany pozostaje wątek jego związku z Rudolfem, któremu pożyczył i na rozwój gazety prowadzonej przez Morica Szepsa i kilka milionów... nie wiadomo na co. Po śmierci Rudolfa nie domagał się zwrotu. Odpuścił pożyczkę.  

Wygląda na to, że Austro-Węgry to był poligon zmagań między Niemcami a Francją. A z tyłu City?

zaloguj się by móc komentować

S80 @ewa-rembikowska
24 września 2019 13:53

Tak to widzi żydowska biblioteka:

"Hirsch uzyskał kontrolę koncesji kolejowej od rządu tureckiego. Dzięki osobistemu nadzorowi i zręcznej inżynierii zapewnił powodzenie przedsięwzięcia. Projekt kolejowy i jego pionierskie przedsiębiorstwa w przemyśle cukrowniczym i miedzianym doprowadziły Hirscha do około 100 milionów dolarów do 1890 roku i zyskały dla niego reputację wybitnego przemysłowca i finansisty".

https://www.jewishvirtuallibrary.org/baron-maurice-de-hirsch

zaloguj się by móc komentować

atelin @ewa-rembikowska 24 września 2019 09:11
24 września 2019 14:11

Małe złodziejki wieszacie, wielkim się nisko kłaniacie. Do dziś i nie od czasów Reja.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @S80 24 września 2019 13:53
24 września 2019 14:16

Ciekawe, co rozumieją po pojęciem "zręcznej inzynierii"? łapówki? płacenie podwykonawcy 50% swojego wynagrodzenia, czyli ścinanie kosztów?, manipulacje kursami?, wypłata zaniżonej dywidendy? hohsztaplerka przy losowaniach?

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @atelin 24 września 2019 14:11
24 września 2019 14:18

Cóż duży może więcej... zwłaszcza jak ma kasę i może pożyczyć, a może odmówić pożyczki.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @ewa-rembikowska
25 września 2019 00:18

To było takie ładne.

Jak potrzebujesz siana to do bociana.

Skaczą.

.

P.S.

Czy bociany żywią się trawą ?

zaloguj się by móc komentować

gorylisko @MarekBielany 25 września 2019 00:18
25 września 2019 11:45

niestety boćki żywią się, płazami,gadami i rybciami a nawet dżdżownicami... trawa ich nie rusza... chyba, że spurek im wyperswaduje... a tak w ogóle czy gdyby spurek spaliła swoje majtki na placu zamkowym w stolycy naszej kochanej, czy wpłynęłoby to na globalne ocieplenie ??? tak tylko pytam...

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 24 września 2019 08:20
25 września 2019 20:06

Tak...

... taki  ZLODZIEJ  Hirsch... taki  SPEKULANT  i  MALWERSANT  Soros  -  to  "ozdoby swiata"  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 24 września 2019 14:16
25 września 2019 20:12

Dokladnie tak...

... to jest  ZRECZNA  INZYNIERIA  !!!

zaloguj się by móc komentować

S80 @ewa-rembikowska 24 września 2019 14:16
25 września 2019 20:23

Założę się, że wszystkie z wymienionych.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ewa-rembikowska
25 września 2019 20:52

Ten Hirsh wygląda mi na słupa. Ewentualnie sprawnego dyrekora przekrętu. Trzeba mieć naprawdę poważne plecy by skołować 250 mln franków w takim przedsięwzięciu jak te koleje i nie zostać na lodzie. Czasem wystaczy jakaś drobna decyzja czy zmiana polityczna... Skąd miał te pieniądze, skoro jak rozumiem najpierw zapłacił Turkom a potem dopiero sprzedawał te losy? No i rozmach był naprawdę duży. Chyba zbyt duży by się opierać na prostej korupcji urzędasów. Zwłaszcza że wiele decyzji musiało zapadać na samej górze.

Baron Hirsch po rozliczeniu się z rządem tureckim sprzedał swoje udziały w Kolejach Orientalnych na rzecz  Deutsche Bank i Wiener Bankverein.

Może gdzieś tutaj należałoby szukać właściwszych inwestorów?

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @smieciu 25 września 2019 20:52
25 września 2019 21:05

Po pierwsze był bogaty z domu z zrobił się jeszcze bogatszy, gdy poślubił Klarę Bischoffsheim i wstąpił jako wspólnik do bankierskiego domu Bischoffsheim & Goldschmidt w Londynie, Paryżu i Brukseli. 

Miał bardzo poważne zaplecze finansowe.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @gorylisko 25 września 2019 11:45
25 września 2019 23:53

dużo zjechało do stolycy.

Jest ilość i liczba.

Obie duże, obie cwaj.

Nie mam pojęcia o globalnym ociepleniu.

Nadchodzi zima.

tera jesień

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować